Posty

Wyświetlanie postów z kwietnia 3, 2020

Język polski klasa 7c- 3.04.20r.

Dzień dobry. Dziś rozpoczynamy cykl poświęcony jednemu z największych polskich literatów - Adamowi Mickiewiczowi. Sporo już o nim wiecie, a to za sprawą omawianych przez nas na lekcjach "Dziadów". Mam nadzieję, że jeszcze co nieco pamiętacie:-). Ja jednak chciałabym ukazać Wam postać Mickiewicza w nieco mniej posągowy sposób. Zachęcam do przeczytania ciekawostek o życiu A. Mickiewicza. Milej lektury. Temat:   Słowa, które łączą pokolenia - inne spojrzenie na  A. Mickiewicza. Mickiewicz to polski „wieszcz” – czy właściwie wieszcz nad wieszczami – a mimo tego, jego postać cieszy się sławą raczej dość posągową i poza tym faktem właśnie, że Mickiewicz wielkim poetą był, większość ludzi niewiele o tym poecie wie. A szkoda, bo to postać niezwykle barwna. Zafascynowana folklorem i egzotyką, silnie zaangażowana w działalność polityczną jak i w działanie tajemniczych, enigmatycznych stowarzyszeń. Mickiewicz to, wbrew pozorom, nie tylko poeta. Był on podróżn

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 3.04.20r.

Obraz
Dzień dobry. Dziś zaproponuję Wam kilka ćwiczeń ułatwiających Wam poprawną wymowę głosek ciszących: ś, ź, ć, dź 1. Na początku stać przed lustrem i ułóż odpowiednio wargi i język: -zaokrąglij lekko usta, - zbliż język do siebie, - unieś środek języka ku podniebieniu. 2. Pobaw się w naśladowanie odgłosów. Proponuję zabawę w kalambury: najpierw Ty pokazuj a druga osoba niech zgaduje,wypowiadając odpowiedni dźwięk. a później zmiana. 3.Czas poćwiczyć trochę słuch: przygotuj papierowe kulki i pudełko. słuchaj uważnie podanych wyrazów. Jeśli usłyszysz głoskę; [ś], [ź], [ć], [dź] , wrzuć piłkę do pudełka. ś niadanie, morze, ręka, ź rebak, mi ś , stół, szafa, ci astko, si edzenie, kolega, żaba, ś niadanie, po ci ąg, łyżka, ś nieg, szyszka, żelazko, li ść , dź więk, kto ś , ź le, żaba, sasanka, ś pioch, złoto, dzbanek, ci emno. 4. A teraz postaraj się narysować dużego ślimaka. Ozdób jego domek serduszkami. Każde serduszko podpisz inna sylabą z dźwiękiem ś, ż,

Logopedia - ćwiczenia oddechowe - 3.04.20r.

Obraz
Dzień dobry. Dziś proponuję następującą zabawę oddechową: Nalej wodę do miski, zrób papierową łódeczkę i dmuchaj na nią, tak by dopłynęła do przeciwnego brzegu. Tutaj znajdziesz filmik, jak wykonać łódkę z papieru: https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0 A może uda Ci się wykonać dwie takie łódeczki i zaprosisz do zabawy kogoś bliskiego. Zorganizujcie wyścigi łódek. Miłej zabawy.

Logopedia - ćwiczenia buzi i języka - 3.04.20r.

Dzień dobry. Dziś rozpoczynamy ćwiczenia przygotowujące nasze narządy artykulacyjne do prawidłowego wypowiadania dźwięków ciszących: ś,ć, ź, dź.  Etap przygotowawczy przed wywołaniem głosek szeregu ciszącego („ś”, „ź”, „ć”, „dź”) Ćwiczenia języka: „koci grzbiet” – opieranie czubka języka o wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów i próby unoszenia środka języka do podniebienia; oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów i dziąseł; liczenie czubkiem języka dolnych zębów po wewnętrznej stronie; „skaczący języczek” – naprzemienne dotykanie czubkiem języka górnych, a następnie   dolnych siekaczy po wewnętrznej stronie, przy otwartych ustach; „hi hi” – naśladowanie śmiechu o brzmieniu wysokim, średnim, niskim, na przemian cicho i głośno; „ihihi ihihihi” – wydawanie odgłosu rżenia konia; wymawianie szeptem, a potem głośno „iii”, „jjj”, „hi” podczas szerokiego rozciągania kącików warg. Ćwiczenia warg: układanie ust, jak podczas wymawiania „u”, a następnie