Logopedia - ćw. artykulacyjne

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne
Dzień dobry.

Dziś kilka ćwiczeń, które pozwolą Wam trzymać pięknie język za górnymi zębami.

Zaśpiewaj "Wlazł kotek" bez słów. Wykorzystaj znana melodię i powtarzaj: La, la, lo,lo,le, le

Uporządkuj sylaby:

w nagłosie - początek wyrazu
w śródgłosie - w środku wyrazu
w wygłosie - na końcu wyrazu

https://wordwall.net/pl/resource/1064148/logopedia/g%c5%82oska-l-sylaby-uporz%c4%85dkuj-sylaby-powt%c3%b3rz-je

Powtarzaj zilustrowane słowa:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne
Dzień dobry.

Dziś, jak co czwartek, naszą bohaterką jest głoska RRR.....


Przyjrzyj się uważnie obrazkowi i odgadnij nazwy ukrytych przedmiotów:





Ukryte słowa - powtórz je wszystkie:
 mrówka,
 frytki,
wrona,
śruba,
spadochron,
szlafrok,
wrotki,
wywrotka

A teraz czas na logopedyczne memo - podczas odkrywania obrazków, powtarzaj wszystkie nazwy.

https://wordwall.net/pl/resource/2295280/logopedia/memory-g%c5%82oska-r-ze-sp%c3%b3%c5%82g%c5%82oskami-h-ch-m-f


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia -ćwiczenia artykulacyjne
Dzień dobry.

Dziś poćwiczymy głoski [s] i [sz] w trudnych zbitkach:

Powtarzaj starannie sylaby:
strza, strzo, strze, strzy
sprza, sprzo, sprze, sprzy,
skrza, skrzo, skrze, skrzy


Przyjrzyj się ilustracjom i dokończ zdania:


Przy skrzyni stoi ..........
Szybko przysuwam .........do stołu.
Obok domu Sergiusza jest ............autobusowy.
Jastrząb nastroszył .............


Nazwij słowa, które zostały zilustrowane na obrazkach.




Spróbuj nauczyć się fragmentu wiersza:

Szczepan Szczygieł z grzmiących Bystrzyc
Przed chrzcinami chciał się przystrzyc.
Sam się strzyc nie przywykł wszkaże (...)
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne

Dzień dobry.

Poznajcie bajkę o sarence i ślimakach.

Dzięki niej utrwalimy artykulację głosek [s] i [ś].






Ślimaki i sarenka

Dwa ślimaki robią minki,
no i śmieją się z sarenki.
sarna sina jest ze złości:
"W waszych domach nikt nie gości.
Niegościnne ślamazary!
Swych skorupek wręcz ofiary.
Mój dom stale jest otwarty,
choć stroicie z niego żarty.
Ślimak zmieści w domku główkę,
ja w mym lasku przyjmę mrówkę.
Będę ścigać się z jeleniami,
a nie dźwigać dom latami.
Plecy macie obolałe,
wolę ja mieć dom na stałę!
zanim ślimak ruszył z wolna,
ja już biegam jak mysz polna!".
Tak się śmiała sarna, skacząc,
na ślimaka nic nie bacząc.
ten zaś cały śliczny dzionek
pełzał wolno przez przedsionek.

Materiał językowy pochodzi z książki S. Chmiel "cztery pory roku - wierszyki logopedyczne"


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia -ćwiczenia artykulacyjne - 28.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś, jak co czwartek, naszą bohaterką jest głoska RRR...

Zapraszam do powtórzenia tej pięknej głoski w zbitkach [tr-], [dr], [kr-]. [gr-].

Powtarzajcie zdania:


  • Krowa zjadła trochę trawy.

  • Patrycja je drugą gruszkę.

  • Krystian chce zostać strażakiem.

  • Na trybunach zgromadzili się kibice.

  • Siostra gra na kontrabasie.

  • Stryj Krystiana jest elektrykiem.

  • Pokrowiec na kołdrę jest zbyt jaskrawy.

  • Krótka drabina nie dosięga do drugiego piętra.

  • Nie lubię potraw z groszkiem.

  • Drugi miesiąc trenuję grę na trąbce.


materiał językowy pochodzi z książki G. Wasilewicz "Zanim powiem rrrr..."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 27.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś poćwiczymy różnicowanie głosek ś - s.



Na początek rozgrzewka:
SA - SIA
SO - SIO
SU - SIU
SE - SIE
SY - SI


ASA  - ASIA
OSO - OSO
USU - USIU
ESE - ESIE
YSY - YSIY


AS - AŚ
OS - OŚ

US - UŚ

ES - EŚ

YS - YŚ



Powtarzaj starannie pary wyrazów:

sad - siad
rys - ryś
sennik - siennik
miski - miśki
posada - posiada

kasa - Kasia

---------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 26.05.20r.
Dzień dobry.

Na początek proponuję powtórzenia wczorajszej piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A


Wykonajcie ruchy zgodnie z poleceniami.

Ręce do góry: hopsasa,
Teraz kucnij i zła psa.
Ręka prawa, ręka lewa 
I już latasz tak jak mewa.
Hop do przodu,
Klaśnij raz.
Teraz w dół, a w górę dwa.
Noga prawa, noga lewa,
Kręcisz nogą tak jak trzeba.
W lewo raz, w prawo dwa.
Skacz na nodze tak jak ja.
Obrót w lewo, klaśnij raz,
Zatańczymy jeszcze raz.

A po takim wysiłku należy się odpoczynek:
- połóż się na plecach na podłodze
- na brzuchu połóż ulubionego misia lub książeczkę
- weź powietrze nosem (długi wdech) - brzuch unosi się do góry

- wypuść powietrze buzią (długi wydech) - brzuch opada

---------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 25.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś proponuję dla odmiany ćwiczenia, dzięki którym się trochę poruszacie, posłuchacie a do tego poćwiczycie ładną wymowę. SAME KORZYŚCI😁.

Posłuchajcie piosenkę, spróbujcie nauczyć się słów a na koniec wykonajcie ruchy zgodnie z poleceniami.

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

Ręce do góry: hopsasa,
Teraz kucnij i zła psa.
Ręka prawa, ręka lewa 
I już latasz tak jak mewa.
Hop do przodu,
Klaśnij raz.
Teraz w dół, a w górę dwa.
Noga prawa, noga lewa,
Kręcisz nogą tak jak trzeba.
W lewo raz, w prawo dwa.
Skacz na nodze tak jak ja.
Obrót w lewo, klaśnij raz,
Zatańczymy jeszcze raz.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 22.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś proponuję zabawę w wyrazy dźwiękonaśladowcze.


Logopedia w domu

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

A teraz czas na śpiewanie. Skupcie się przede wszystkim na refrenie:


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 21.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś proponuję zabawę w detektywa. W wyrazach ukryły się słowa "GRA" i "KRA". Znajdź je.



A teraz sam spróbuj posegregować wyrazy:

https://learningapps.org/1774302

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 20.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś proponuję powtórkę łamańca językowego, który pojawiła się na poprzedniej lekcji online.



Czesław z Tczewa szedł przez krzaczki,
taszczył w teczce cztery kaczki.
Gdy biedaczek dostał czkawki,
teczkę kaczek wrzucił w maczki.




Powodzenia😊
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 19.05.20r.

Dzień dobry.

Dziś utrwalimy artykulację głoski [cz]. 

Do zabawy potrzebna nam będzie kartka papieru, współtowarzysz i dwa sprzęty do pisania. Zagrajcie razem w logopedyczne kółko - krzyżyk.

Na kartce narysuje szablon do gry w kółko - krzyżyk. Tradycyjne zasady gry są wzbogacone o ćwiczenie logopedyczne: za każdym razem, gdy oznaczacie wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

Podczas gry dziecko wielokrotnie powtarza nazwy obrazków ćwicząc prawidłową ich wymowę a jednocześnie doskonale się bawi! Serdecznie polecam ten sposób pracy.

Jeśli chcecie wydrukować plansz, oto link to strony:
https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/04/K%C3%B3%C5%82ko-i-krzy%C5%BCyk-cz-nag%C5%82os-wyg%C5%82os-i-%C5%9Br%C3%B3dg%C5%82os.pdf







---------------------------------------------------------------------------------
Logopedia -ćwiczenia artykulacyjne - 18.05.20r.
Dzień dobry.

Na dobry początek nowego tygodnia gra - oczywiście z żabkami w roli głównej:-)). Utrwalamy słowa, które poznaliście z głoskami [ż].

Zasady gry: 
1) Wszyscy gracze ustawiają swoje pionki na polu „START”.
2) Najmłodszy gracz rzuca kostką i przesuwa się w przód o tyle pól, ile oczek było na kostce. Potem ma 60 sekund na przyniesienie przedmiotu, w którego nazwie jest głoska „ż” („rz”). Jeśli mu się uda, zostaje na dotychczasowej pozycji. Jeśli nie, musi się cofnąć o 2 pola.
3) Kolejni gracze postępują analogicznie.
4) Wygrywa gracz, który pierwszy wskoczy na metę lub ją przeskoczy.

Trzeba pamiętać, że wyrazy mające w piśmie „ż” lub „rz” na końcu, np. „ryż” lub „kątomierz”, w wymowie mają tak naprawdę „sz”.




Jeśli macie możliwość to podaję link do strony, z której możecie ściągnąć i wydrukować tę grę.

https://drive.google.com/file/d/1xHzFBjPr2NplZGJswib387eokFxRjF5R/view

Możecie też samodzielnie wykonać podobną planszę

Miłej zabawy😃

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 15.05.20r.
Dzień dobry.


Dziś nadszedł dzień, kiedy naszą bohaterką zostanie HANKA MODROOKA

Jest to wspaniały łamaniec językowy na samogłoski.

Oto słowa:

Hanko modrooka nie wystawau potoka
Hanko modrooka nie wystawaj tam.
Bo w potoku woda toczy
Powymywa tobie oczy.
Hanko modrooka nie wystawaj tam.

W tekście piosenki zaznaczyłam wszystkie samogłoski. Pośpiewaj kilka razy, zwracając uwagę na wyraźne otwieranie buzi właśnie przy samogłoskach.

A teraz zabawa: w miejsce zaznaczonych samogłosek wsadźcie wszędzie tylko jedną (A< O <U< E< Y< I)

Będzie to wyglądała tak:


Hanka madraaka na wastawaa pataka
Hanka madraaka na wastawaj tam.
Ba w pataka wada taczy
Pawamawa taba acza.
Hanka madraaka na wastawaj tam.

Albo tak:
Hinki midriikni wistiwii pitiki
Hinki midriiki ni wistiwij tim.
Bi w pitiki widi ticzi
Piwimiwi tibi iczi.
Hinki midriiki ni wistiwij tim.

Spróbuj zabawić się tak ze wszystkimi samogłoskami.

Posłuchajcie:
i taką wersję:


---------------------------------------------------------------------------------
Logopedia -ćwiczenia artykulacyjne - 14.05.20r.

--------------------------------------------------------------------------------- Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 13. 05.20r.
Dzień dobry.

Dziś zmierzymy się z dźwięczną głoską [g] i jej bezdźwięcznym odpowiednikiem [k]

Aby dobrze wypowiedzieć te dwa dźwięki, musi cofnąć nasz język w kierunku gardła.
Jak to zrobić? Zacznij się śmiać!!!
Powtarzaj: HA HA HA HA
                  HI HI HI HI HI
                  HO HO HO HO\
                  HU HU HU HU

A teraz wystaw szeroki język na brodę i zacznij kaszleć.

Jesteś gotowy, zmierzyć się z materiałem językowym:



Możesz wypróbować swoje zdobyte umiejętności podczas gry online.

https://wordwall.net/pl/resource/1080881/g%C5%82oski-k-g
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 12.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś utrwalimy sobie słowa i frazy, które zawierają w sobie [ż/rz] lub [sz]

W języku polskim występuje pewne zjawisko, które polega na tym, ze w niektóre słowa inaczej piszemy a inaczej je wypowiadamy.

LEKARZ - wypowiadamy LEKASZ

Ż - wypowiadamy WĄSZ

W dzisiejszym materiale właśnie z takim zjawiskiem językowym (ubezdźwięcznienie) będziemy mieli do czynienia.

Pamiętaj o odpowiednim ułożeniu buzi i języka: Wargi zaokrąglone (ma być okienko), język za górnymi zębami.





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjna 11.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś nieco inaczej - poznacie wiersz o pewnej żabie, która boryka się z pewnym ćwiczeniem artykulacyjnym. Ciekawa jestem czy będziecie potrafili jej pomóc.

Przeczytajcie tekst:


K. I. Gałczyński - STRASNA ZABA 



wiersz dla sepleniących


Pewna pani na Marsałkowskiej
kupowała synkę z groskiem
w towazystwie swego męza, ponurego draba;

wychodzą ze sklepu, pani w sloch,
w ksyk i w lament: — Męzu, och, och!
popats, popats, jaka strasna zaba!

Mąz był wyżsy uzędnik, psetarł mgłę w okulaze
i mowi: — Zecywiście cos skace po trotuaze!

cy to zaba, cy tez nie,
w kazdym razie ja tym zainteresuję się;

zaraz zadzwonię do Cesława,
a Cesław niech zadzwoni do Symona —
nie wypada, zeby Warsawa
była na „takie coś” narażona.

Dzwonili, dzwonili i po tsech latach
wrescie schwytano zabę koło Nowego Świata;
a zeby sprawa zaby nie odesła w mglistość,
uządzono historycną urocystość;

ustawiono trybuny,
spędzono tłumy,
„Stselców” i „Federastów”
— Słowem, całe miasto.

Potem na trybunę wesła Wysoka Figura
i kiedy odgzmiały wsystkie „hurra”,
Wysoka Figura zece tak:

— Wspólnym wysiłkiem ządu i społecenstwa
pozbyliśmy się zabiego bezecenstwa —
panowie, do gory głowy i syje!

A społecenstwo: — Zecywiscie,
dobze, ze tę zabę złapaliście,
wsyscy pseto zawołajmy: „Niech zyje!”


UFF... Aż ciężko się czyta😂😂😂.Na szczęście Wy już wiecie co i jak mówić więc z pewnością ten tekst potraficie przeczytać przynajmniej w większej części prawidłowo.

Posłuchajcie tego teksu w wykonaniu Urszuli Dudziak:

https://www.youtube.com/watch?v=Pk3ndPk2OwU
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 8.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś zaproponuję Wam kilka ćwiczeń, które pomogą Wam w pięknym wypowiadaniu słów.

Aby Wasza mowa była wyraźna, doniosła, piękna- trzeba poćwiczyć dykcję.

 Na początek rozgrzewka - ćwiczenia dykcyjne:

- Naśladuj warkot silnika motocyklowego na różnych wysokościach dźwięku.
Najpierw używaj jedynie warg, potem języka, na koniec warg i języka. Warto
parsknąć!

- Kilkakrotnie jak najgłośniej przeciągle cmoknij.

- Kilka razy szeroko otwórz i zamknij usta, układając je w pozycji
poszczególnych samogłosek - "a", "o", "u", "e", "i", "y", tym razem rób to
głośno.

- Głośno i wyraźnie wypowiadaj połączenia:
"abba, obbo, ubbu, ebbe, ibbi, ybby";
"assa, osso, ussu, esse, issi, yssy".

- W różnym tempie wypowiedz:
"da-ta-za-sa-dza-ca-na-ła";
"di-ti-zi-si dzi"; "zia-sia-dzia-cia-nia";
"ga-ka-ha-cha";
"gia-kia-hia-chia".


 - W różnym tempie powiedz:
"brim, bram, bram, bram, brom";
"trim, tram, tram, tram, trom";
"krim, kram, kram, kram, krom" itd.

 Czas na wierszyki na dykcję:


BĄK
Spadł bąk na strąk,
a strąk na pąk.
Pękł pąk, pękł strąk,
a bąk się zląkł.


BYCZKI
W trzęsawisku trzeszczą trzciny,
trzmiel trze w Trzciance trzy trzmieliny
a trzy byczki znad Trzebyczki
z trzaskiem trzepią trzy trzewiczki.


BZYK
Bzyczy bzyg znad Bzury
zbzikowane bzdury,
bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy
i nad Bzurą w bzach bajdurzy,
bzyczy bzdury, bzdurnie bzyka,
bo zbzikował i ma bzika!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 7.05.20r.
Dzień dobry.

Wczoraj wywoływaliśmy dźwięczne [w] i bezdźwięczne [f].

Dziś połączymy te dwa dźwięki i fantastycznym RRRR...

Na początek rozgrzewka:
- powtarzaj:
FRA FRO FRE FRU
FRO FRA FRU FRE
WRE WRU WRA WRO
WRU WRE WRO WRA
FRO WRA FRU WRE


wrotki wraca  przewraca
powróci wrona  wróżba
wrota  powraca wróci
wróbel wróżka wywrotka



 Utwórz zdrobnienia od podanych wyrazów i przeczytaj je.
frak ………………….        frędzel………………….
Franek……………………. cyfra…………………….
wróbel……………………  kufry……………………….


Rozwiąż zagadki.
Imię męskie – zdrobniałe- gdy jedną literę zgubi,
Stanie się dnia porą, którą skowronek lubi. (Franek)

Na stoliku mam nożyce , gdy je sprytnie w ręce chwycę,
Gdy przy pracy się uwinę, wnet ostrzygę ci czuprynę. ( fryzjer)

Za oraczem skacze ona
W czarne piórka przystrojona. ( wrona)

Jakie kółka trzeba przywiązać do nóg,
Żebyś jak samochód poturlać się mógł? (wrotki)

On z nami w kraju zostaje,
Gdy inne ptaki odlecą w ciepłe kraje. (wróbel)

Przyleciał szary ptaszek- nad polem zaśpiewa jak dzwonek.
Znają go dobrze dzieci- to jest……………….(skowronek)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 6.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś garść ćwiczeń, dzięki którym pięknie postaracie się powiedzieć wargowe głoski: dźwięczną [w] i bezdźwięczną [f].

Na początek krótka rozgrzewka:
- zagryzaj delikatnie górnymi zębami dolna wargę;
- wyobraź sobie, że masz zapaloną przed sobą świeczkę i próbujesz zdmuchnąć płomień, energicznie artykułując: wwwww..... i fffff.....
- powtórz sylaby i logatomy:
WA - FA
WO - FO
WU - FU
WI  - FI
WY - FY
WE - FE

AWA -AFA
OWO - OFO
UWU - UFU
IWI - IFI
YWY - YFY
EWE - EFE

AF
OF
UF
IF
YF
EF

Materiał językowy znajduje się na kole. Przyjrzyj mu się uważnie i powtarzaj nazwy obrazków.
Zachęcam również do sprawdzenia swoich umiejętności w wersji on-line

https://wordwall.net/pl/resource/1433192/logopedia/g%c5%82oska-f-i-w-nag%c5%82os-wyrazu

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 5.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś kolejny dzień z głoskami szumiącymi. Dziś pobawimy się z głoską [ż].
Przeczytaj wierszyk o żabie i żuku. Powtarzaj każde słowo wyraźnie. Pamiętaj o odpowiednim ułożeniu warg i języka.



Materiał pochodzi z książki: D. Krupa "Rymowanki utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 4.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś podczas naszego bloku ćwiczeń bawimy się z szarą myszką. Zapraszam zatem do zapoznania się z wierszykiem o szarej myszce Agnieszce. Postarajcie powtarzać wierszy głośno  i wyraźnie przed lustrem. Pamiętajcie o odpowiednim ułożeniu buzi i języka.




Materiał pochodzi z książki: D. Krupa "Rymowanki utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 30.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś [PRY-] z [BRY-] się spotkały
I pięknie RRRRR... powiedzieć chciały.

Na początek powtórzymy sobie wymowę dziąsłowego D w zbitkach -przy [D] język odbija się o podniebienie, szeroko rozciągamy usta:
PDA - BDA
PDO - BDO
PDU - BDU
PDY - BDY
PDE - BDE

PD(R)ALKA - BD(R)AMA
PD(R)OBLEM - BD(R)ODA
PD(R)ÓBA - BD(R)UD
PD(R)YSZNIC  - BD(R)YTFANKA
PD(R)EZENT - BD(R)ELOK

Oto materiał językowy na dziś:


Zachęcam do poćwiczenia tego materiału na grze:
https://wordwall.net/pl/resource/1052781/logopedia/5-g%c5%82oska-r-wyrazy-z-br-w-nag%c5%82osie-wyraz%c3%b3w


Miłej zabawy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 29.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś w parze [B] i [P] się spotkały,
Bo porównać się chciały.
[B] dźwięczną się okazała
Choć [P] bardzo jej dorównać chciała.

B i P to głoski wargowe, wybuchowe - żeby je prawidłowo wymówić, trzeba złączyć wargi ze sobą, a następnie energicznie wypuścić powietrze. 
B - jest dźwięczna
P - jest bezdźwięczna

Przyłóżcie otwartą dłoń do krtani i powtarzajcie krótko:
pppppp.... - brak drgań
bbbbbb..... - drgania

Na początek powtarzamy:
PA - BA
PO - BO
PU - BU
PE - BE
PY - BY

APA - ABA 
OPO - OBO
UPU - UBU
EPE - EBE
YPY - YBY

Nazwij obrazki, które umieszczone zostały nakretach:

A teraz zagraj z sympatycznymi krecikami w grę:

https://wordwall.net/pl/resource/1710963/ro%C5%BCnicowanie-g%C5%82osek-p-oraz-b
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 28.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś [ś], [s],[sz] się spotkały
I trochę sobie poplotkowały.

Przygotuj lustro i wykonuj wszystkie ćwiczenia przed nim, żeby kontrolować czy jezyk jest na odpowiednim miejscu.

Na początek powtarzamy:
SIA,SA, SZA
SIO, SO, SZO
SIU, SU, SZU
SIE, SE, SZE
SI, SY, SZY

ASIA ASA ASZA
OSIO, OSO, OSZO,
USIU, USU, USZU
ESIE, ESE, ESZE
YSI, YSU, YSZY

AŚ, AS, ASZ
OŚ, OS, OSZ
UŚ, US, USZ
EŚ, ES, ESZ
IŚ, IS, ISZ

A teraz to:
asia - asa - asza - 
Kasia - kasa - kasza
esie - ese- esze
Wiesiek - osese - meszek
ysi - ysy- yszy
mysi - łysy - myszy
osio - oso - oszo
osił - boso - koszą

Oto materiał słowny na dziś:



Na podstawie tego materiału możesz zagrać w grę:
https://wordwall.net/pl/resource/1699135/sz-s-%C5%9B

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 27.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś nam szumi i szeleści
Bo jak niosą pewne wieści
Głoski szumiące sprawiają kłopoty
Więc bierzemy się szybko do roboty.

Pamiętajcie o odpowiednim ułożeniu warg i języka:
- usta okrągłe (ale ma być widać zęby u góry i na dole - okienko)
- czubek języka za górnymi zębami

Zaczynamy:
SZSZSZSZSZSZ..... -powtarzamy na jednym wydechu

SZA SZO SZU
SZE SZY
SZĄ SZĘ

ASZA OSZO USZY
ESZE YSZY
OSZĄ ESZĄ

ASZ OSZ USZ
ESZ YSZ
ĄSZ ĘSZ



Zachęcam do stworzenia swojego własnego koła sylabowego. Pamiętaj, aby każdą sylabę wymawiać przed lustrem, by kontrolować czy język jest za górnymi zębami i nie chce wyjść pomiędzy zębami.

A teraz powtarzamy:
asza asza - pyszna kasza
esze, esze - puszysty meszek
yszy yszy - szukam myszy
oszo, oszo - szyszki noszą

uszu, uszu - szympans w buszu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 24.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś poćwiczymy głoskę w sąsiedztwie głoski [p] i [b].

Na początek rozgrzewka:
A teraz , mocno zwieramy usta, mocno parskamy powietrzem przy [p] lub [b] i wsadzamy [r]:
PRA - BRA
PRO- BRO
PRE - BRE
PRU - BRU
PRY - BRY

Zagraj w grę, w której należy połączyć sylaby wg powyższego wzoru
https://wordwall.net/pl/resource/1052253/logopedia/3-g%c5%82oska-r-sylaby-z-br-po%c5%82%c4%85cz-podobne-sylaby-wg-wzoru


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 23.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś powtórzymy sobie artykulacje głoski [r] w zbitkach spółgłoskowych [tr- ] i [dr-]

Na początek rozgrzewka. Pamiętając o tym, żeby język mocno przylegał do dziąsła, uśmiechamy się i powtarzamy:

Teraz próbujemy wsadzić [r]:
A teraz łączymy oba ćwiczenia w całość:

Zbiór zbitek i wyrazów pochodzi z książki:

"RADOSNE R – Ćwiczenia wspomagające wywołanie głoski r i ją utrwalające" - Jakub Skrzek




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 22.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś powtórzymy umiejętności z zakresu pięknego wypowiadania samogłosek - dziś zwłaszcza zajmiemy się samogłoskami [ą] i [ę] - na końcu wyrazy wypowiedzcie je z przesadą, żeby nie było słychać [e] lub [oł].
Do tego celu potrzeby nam będzie rozgrzany buziaczek i pięknie pracujący języczek.
Pamiętajcie, że podczas ćwiczeń przesadnie otwieracie buzie podczas wymawiania samogłosek.

Dzień dobry.

Jako że dziś ćwiczenia buzi i języka oraz ćwiczenia oddechowe  przeniosły nas na boisko piłkarskie, nie inaczej będzie i teraz.

Przeczytajcie wierszy lub poproście, aby ktoś go Wam przeczytał i powtarzajcie.


Magdalena Podobińska

Piłkarz

Będę piłkarzem- dziś o tym marzę!
Jeszcze wam pokażę
Jak się strzela piękne gole
Nawet na bramce stać się nie boję
Jak trzeba, to karnego obronię!
Świetnie podaję,
Do drużyny się nadaję!

Trenuję codziennie
To całkiem przyjemne
Od rana do wieczora rozgrywam mecze
Przyjdźcie zobaczcie jeśli chcecie
Trafiłam do bramki idealnie
Moje marzenia są realne
Nie przesadzam wcale
W przyszłości będę grać z Realem.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 21.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś ciąg dalszy utrwalania głosek syczących . Zajmiemy się głoską głoską [z].

Układ buzi jest identyczny jak przy wymawianiu głoski [s]. Różnica polega na tym, ze jedna nam powinna dźwięczeć - z, a druga jest bezdźwięczna - czyli [s].

Do biegu, gotowi,  start!!!
- buzia uśmiechnięta,
-zęby razem,
- język na dole za zębami

I powtarzamy:
ZA, ZO, ZU, ZY, ZE
AZA, OZO, UZU, YZY, EZE

Przyjrzyj się ilustracji i nazwij wszystkie obrazki, które w swojej nazwie mają głoskę [z]





Teraz zapraszam do zagrania w grę z sympatycznymi krecikami. Miłej zabawy;


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 20.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś dzień zajęć on - line. O godzinie 11:00 zapraszam na wspólne ćwiczenie.

Dziś kosmiczny dzień, a to dzięki za kosmicznej gimnastyce buzi i języka i podniebnym lotom wykonaną przez Was rakietą kosmiczną na ćwiczeniach oddechowych.

Teraz czas na kosmiczną mowę z dźwiękami: s, z, c, dz.

Przypomnijmy sobie, jak powinna wyglądać nasza buzia i  język podczas wypowiadania tych dźwięków.



Teraz uśmiechamy się szeroko, zęby trzymamy złączone, język zawsze za zębami i zaczynamy powtarzać:
SA, SO, SU, SY, SE
ASA, OSO, USU, YSY, ESE
AS, OS, US, US, ES

Oto materiał słowny na dziś. Na początku nie nazywaj obrazków całymi słowami, tylko pierwszymi sylabami.

A teraz gra opierająca się o ten materiał;


Miłego ćwiczenia😍😍😍
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 17.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś będzie powtórka z zakresu słów, które pojawiły się przed świętami.

Dla ułatwienia Wam zadania, zamieszczam je jeszcze raz. Wybieracie ten zestaw słów, z wypowiedzeniem których macie najwięcej problemów.

Do zabawy potrzebna będzie kostka do gry. Rzucacie i wypowiadacie tyle słów, ile wskazuje ilość oczek na kostce. Na początku wypowiadacie wyrazy z jednego rzędu, później z kolejnych.
Gdy już zapamiętacie słowa, spróbujcie pobawić się w ten sam sposób, tylko bez patrzenia na spis. Urządźcie zawody: w umówionym czasie musicie wypowiedzieć tyle słów, ile wskazuje kostka.

Zakres słów w SZ, Ż, CZ, DŻ



Zakres słów w S, Z, C, DZ



Zakres słów w Ś, Ź, Ć, DŹ




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 16.04.20r.
Dzień dobry.
Wczoraj pięknie ćwiczyliście podczas zajęć online, więc dziś troszkę luźniejsze zabawy.
Piękne wypowiadanie słów zależy między innymi od szerokiego otwierania buzi podczas wymawiania samogłosek.
Znalezione obrazy dla zapytania: artykulacja samogłosek
A teraz poćwiczcie przy lustrze:

  1. weź powietrze nosem i na jednym wydechu powtarzaj po jednej samogłosce w kolejności: A O U I Y E
  2. weź powietrze nosem i na jednym wydechu powtarzaj po trzy samogłoski: AOU  IYE
  3. weź powietrze nosem i postaraj się wypowiedzieć wszystkie samogłoski: A O U I Y E
  4. weź powietrze nosem i na jednym wydechu wypowiadaj wszystkie samogłoski tak jakbyś kroił sałatkę: A O U Y I E
To teraz zapraszam do wysłuchania a później zaśpiewania piosenki - otwierajcie szeroko buzię.


JESTEŚMY ŻABY ABY ABY

I. Jesteśmy żaby, aby, aby,
Jesteśmy mokre, okre, okre.
Mieszkamy w błocie, ocie, ocie.
I się chowamy, gdy jest bociek.
Jesteśmy żaby, aby, aby,
Jesteśmy mokre, okre, okre.
Zjadamy muchy, uchy, uchy
I mamy bardzo grube brzuchy.

II.  A my bociany, any, any      
Apetyt mamy, amy, amy
Wolno chodzimy, imy, imy
Lecz każdą żabę zobaczymy.
A my bociany, any, any
Apetyt mamy, amy, amy
A nasze dzioby, oby, oby

Na żaby mają dziś sposoby.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 15.04.20r.















Dzień dobry.

Witam po Świętach. 

Dziś zajęcia logopedyczne online godz. 11: 00 - 11:45

Nie odchodzimy zbytnio od tematyki świątecznej. Proponuję dziś krótką bajeczkę logopedyczną o kogucie i kurze połączoną z ćwiczeniami artykulacyjnymi przygotowującymi do prawidłowej wymowy głoski [r].



Rewolucja w kurniku
Kogut wstał rankiem jakiś nadąsany. Wychylił głowę z kurnika, rozejrzał się (język wędruje od prawego do lewego kącika, od nosa do brody) i spytał kury co tu zrobić. Nastroszona kura właśnie zamiatała grzędy (dotykamy górnych ząbków).
Pomyśleli i postanowili zrobić rewolucję w kurniku. Spakowali swoje rzeczy: kogut t t t t t t  (wymawiamy t dziąsłowe), kura: d d d d d d (wymawiamy d dziąsłowe) do walizki i wsiedli do pociągu. Jechali bardzo długo: td td td td td td a pociąg turkotał i turkotał: td td td td td td. Gdy pociąg stanął trr drr trr drr trr , okazało się, że pomylili kierunki więc musieli wracać. Znów jechali td td td td td td
Kogut zapiał: tda tdo tde tdu tdy
Kura na to: teda tedo tede tedu tedy
A maszynista: trla trlo trle trlu trli trly
W końcu kura zniosła jajo i tak oto zakończyła się wyprawa koguta i kury.
Kukuryku!


Bajeczka pochodzi ze strony: www.domologo.pl
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 8.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś kilka ćwiczeń utrwalających prawidłowe artykułowanie głosek syczących sz, rz/ż, cz, dż.

Ułóżmy prawidłowo buzię i język:
- usta zrób okrągłe - okienko,
- język u góry za górnymi siekaczami.

Teraz wypowiadamy przedłużone dźwięki (na jednym wydechu):
szszszszsz
żżżżżżżżż (połóż rękę na krtani i sprawdź czy czujesz wibrację pod palcami)


Teraz wypowiadamy krótko, ale wyraźnie:
cz...cz...cz...cz...
dż...dż...dż...dż...(połóż rękę na krtani i sprawdź czy czujesz wibrację pod palcami)


Teraz wypowiemy te dźwięki w sylabach i logatomach:

Zacznij od góry i powtarzaj sylaby z każdego wagonika:





Oto słowniczek do powtarzania słów z dźwiękami syczącymi. Powtarzaj  je jak najczęściej.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 7.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś kilka ćwiczeń utrwalających prawidłowe artykułowanie głosek syczących s, z, c, dz.

Ułóżmy prawidłowo buzię i język:
- uśmiechamy się szeroko,
-ząbki zbliżone do siebie,
- język ma dole.

Teraz wypowiadamy przedłużone dźwięki (na jednym wydechu):
ssssss
zzzzzz (połóż rękę na krtani i sprawdź czy czujesz wibrację pod palcami)


Teraz wypowiadamy krótko, ale wyraźnie:
c...c...c...c...
z...z...z...z... (połóż rękę na krtani i sprawdź czy czujesz wibrację pod palcami)


Teraz wypowiemy te dźwięki w sylabach i logatomach:

Zacznij od góry, dotykaj lub patrz na każdego kwiatka i powtarzaj sylaby:


Zamień teraz głoskę [s] kolejno na: [c], [z] [dz] i powtarzaj te same sylaby.

Oto słowniczek do powtarzania słów z dźwiękami syczącymi. Powtarzaj  te słowa jak najczęściej.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 6.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś utrwalimy sobie, jak układać buzię i język, żeby pięknie wymawiać głoski ciszące: ś, ź, ć, dź.

Stań przed lustrem i ułóż odpowiednio buzię i język:
- czubek języka oparty o dolny wałek dziąsłowy; 
-środek języka unosi się do przedniej części podniebienia twardego; 
-usta nieznacznie wysunięte do przodu;
- kąciki zaciskają się; 
- zbliżamy zęby tworząc szczelinę.

Zaczynamy 
– Ćwiczenia rozpoczynamy od przedłużonego wymawiania ściszonego „iii” lub „hiii”, z równoczesnym maksymalnym zbliżeniem zębów.
– Wymawiamy  „isia”, „isio”, „isie”, „isiu”.
– Wypowiadanie przedłużonego „ń” z zaciśniętymi skrzydełkami nosa.

Dla utrwalenia powyższych zagadnień proponuję grę:

https://www.mimowa.pl/seplenienie/gry/domowy-labirynt

Jeśli wolisz to, palcem poprowadź małą Mi do misia:



Powyższa gra pochodzi ze strony mimowa.pl

A teraz słowniczek wyrazów do powtarzania:



O. Pawlik, J. Szostek, Zabawy logopedyczne
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne 3.04.20r.

Dzień dobry.

Dziś zaproponuję Wam kilka ćwiczeń ułatwiających Wam poprawną wymowę głosek ciszących: ś, ź, ć, dź

1. Na początku stać przed lustrem i ułóż odpowiednio wargi i język:
-zaokrąglij lekko usta,
- zbliż język do siebie,
- unieś środek języka ku podniebieniu.



2. Pobaw się w naśladowanie odgłosów. Proponuję zabawę w kalambury: najpierw Ty pokazuj a druga osoba niech zgaduje,wypowiadając odpowiedni dźwięk. a później zmiana.





3.Czas poćwiczyć trochę słuch: przygotuj papierowe kulki i pudełko. słuchaj uważnie podanych wyrazów. Jeśli usłyszysz głoskę; [ś], [ź], [ć], [dź], wrzuć piłkę do pudełka.



śniadanie, morze, ręka, źrebak, miś, stół, szafa, ciastko, siedzenie, kolega, żaba, śniadanie, pociąg, łyżka, śnieg, szyszka, żelazko, liśćwięk, ktośźle, żaba, sasanka, śpioch, złoto, dzbanek, ciemno.

4. A teraz postaraj się narysować dużego ślimaka. Ozdób jego domek serduszkami. Każde serduszko podpisz inna sylabą z dźwiękiem ś, ż, ć, dź. Przesuwaj palec, powtarzając napisane sylaby.


Materiał obrazkowy pochodzi z książki O. Pawlik, J. Szostek "Zabawy logopedyczne"
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 2.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś kilka ćwiczeń wprowadzających do prawidłowej wymowy głoski [r] w zbitkach spółgłoskowych [tr-] i [dr-].

Zanim zaczniecie grę, wykonajcie następujące ćwiczenia:
- powtórz wyraźnie ttt... mocno uderzając językiem o wałek dziąsłowy,
- powtórz wyraźnie ddd... mocno uderzając językiem o wałek dziąsłowy,
- powtórz wyraźnie td, td, td... mocno uderzając językiem o wałek dziąsłowy,
- powtórz wyraźnie tdn,tdn, tdn.. mocno uderzając językiem o wałek dziąsłowy,
- powtórz wyraźnie oddo, adda, uddu... mocno uderzając językiem o wałek dziąsłowy,


Zapraszam teraz do gry i proszę o wyraźne powtarzanie wyrazów:

https://wordwall.net/pl/resource/1093043/logopedia/wyrazy-tr

Jeśli macie możliwość, to przesyłam Wam jeszcze jedno ćwiczenie, które możecie wydrukować. Możecie też narysować kilka obrazków w swoim zeszycie.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 1.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś kilka zabaw związanych z początkiem wiosny, które wspierają rozwój mowy a jednocześnie kształtują analizę  słuchową.

Zaproś do zabawy drugą osobę, żebyście razem mogli odczytać wierszyki.




Dokończ krótkie wierszyki:

Zawitała do nas wiosna,
pani piękna i …(radosna).

W prezencie przyniosła kwiecie,
by cudnie było na …(świecie).

Na drzewo i ten krzew szary
rzuciła zielone …(czary).

Ptaków tłumy czarowała,
piękne nutki …(darowała).

Dobrze jest mieć takie dary,
bo dotąd świat nasz był …(szary).

Zimę i szarą pogodę
wysłała w daleką …(drogę).

• Lata osa koło …(nosa).
• Radują się dzieci, gdy słonko mocno… (świeci).
• Za chwilę zakwitną żółte …(żonkile).
• Drzew koronę zdobią pączki …(zielone).
• Piękna i radosna idzie do nas…(wiosna).

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 31.03.20r.
Dzień dobry.

Dziś utrwalamy dźwięki szumiące: sz, rz, cz, dż.

Na początek ułóż buzię i język w odpowiedni sposób:

  • zrób okrągłe usta (ułóż je w "słoneczko")
  • zbliż zęby do siebie, pozostawiając szczelinę,
  • zbliż czubek języka do wałka dziąsłowego (za przednimi górnymi zębami)
  • PAMIĘTAJ! język nie może wychodzić między zębami.
Sprawdź w lusterku czy wszystko wyszło zgodnie z planem. 
Na pewno wszystko jest w należytym porządku, więc teraz czas na pierwsze ćwiczenie.

A teraz kilka ćwiczeń:


Zamieszczony materiał pochodzi z książki: O. Pawlik, J. Szostek "Zabawy logopedyczne"


Pobaw się z kimś w kalambury, tak jak to robiłeś przy dźwiękach syczących.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 30.03.20r.
Dzień dobry.

Buzia uśmiechnięta.
Ząbki razem.
Język za dolnymi zębami.

Jesteście do pięknego wypowiadania wyrazów z [s] na początku.
Powodzenia.


A teraz te same słowa dla utrwalenia przed lustrem.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 27.03.20r.
Dzień dobry.

Dziś utrwalamy dźwięki syczące: s, z, c, dz.

Na początek ułóż buzię i język w odpowiedni sposób:

  • uśmiechnij się szeroko,
  • zbliż zęby do siebie,
  • dotknij czubkiem języka dolnych siekaczy
  • PAMIĘTAJ! jeżyk nie może wychodzić między zębami.
Sprawdź w lusterku czy wszystko wyszło zgodnie z planem. 
Na pewno wszystko jest w należytym porządku, więc teraz czas na pierwsze ćwiczenie.

1.


2. A teraz zabaw się w kalambury: ty gestami pokaż wybrany przez siebie obrazek a druga osoba zgaduje odpowiadający mu dźwięk.

3. A teraz zamiana: bawiąca się z Tobą osoba pokazuje wybrany obrazek, a Ty naśladuj jego dźwięk.

4. A teraz kilka słów do powtarzania. zabaw się w papużkę.



Zamieszczony materiał pochodzi z książki: O. Pawlik, J. Szostek "Zabawy logopedyczne"
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 26.03.20r.
Dzień dobry.

Dziś kilka ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę głosek [s] i [z] w izolacji.

Ważne: język jest za dolnymi zębami, usta w uśmiechu. Język nie może wychodzić między zębami.

– Użyj nitki dentystycznej (lub zwykłej nitki), którą załóż na dolne siekacze i  dotykaj czubkiem języka nitki w czasie wypowiadania „s”.
Powtarzaj: ssssss.....
– Weź słomkę  do napojów lub słony paluszek i postaraj się otoczyć go językiem, tworząc rynienkę. 
– Wypowiadaj przedłużone „eeee” i zbliżaj zęby do siebie, by osiągnąć „ssss”.
– Powtarzaj długie „ttt” przy szerokich uśmiechniętych ustach. Przedłużanie jej pozwala uzyskać „c”, a następnie „s”.


A teraz powtarzaj nazwy obrazków (grafika pochodzi ze strony mimowa.pl):



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 25.03.20r.

Dzień dobry.

Dziś kilka ćwiczeń wspomagających wywołanie głoski [r].

Na początek kilka ćwiczeń wstępnych:
    • szybkie wypowiadanie głoski „d”;
    • szybkie i kilkukrotne wybrzmiewanie „dy” z językiem za górnymi zębami, uderzającym o podniebienie;
    • uniesienie języka do wałka dziąsłowego, a następnie mocne dmuchnięcie na czubek języka, aż do pojawienia się „tr”;
    • zdmuchiwanie skrawków papieru z czubków języka: kawałek papieru umieszczamy na czubku języka za górnymi zębami; wargi rozchylone. Polecamy dziecku dmuchnąć na język energicznie wymawiając „t”. Powinno pojawić się „tr” i papierek odskoczy;
A teraz zabawa:

Wyobraź sobie, że jesteś papugą i za dorosłym powtarzaj sekwencje dźwięków.


Wiersz pochodzi z książki "RADOSNE R – Ćwiczenia wspomagające wywołanie głoski r i ją utrwalające" - Jakub Skrzek

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ćwiczenia logopedyczne - 24.03.20r.
Dzień dobry.

Gimnastyki buzi i języka nigdy za dużo. Dziś proponuję jednak, aby przypomnieć sobie, jak powinny być ułożone nasze usta i język podczas wymowy poszczególnych głosek.




Stańcie przed lustrem i poćwiczcie poszczególne szeregi:
1. szereg ciszący: Ś,, Ź, Ć, DŹ
2. szereg sycząc: S, ZC, DZ
3. szereg szumiący: SZ, Ż/RZCZ, DŻ

Głoski wyróżnione wypowiadamy na jednym wydechu: bierzemy powietrze nosem i przy wydmuchu powietrza wypowiadamy te głoski.
Głoski pogrubione wypowiadamy krótko: bierzemy powietrze nosem i wypowiadamy krótkie dźwięki.

WAŻNE!!! Pamiętaj, aby cały czas kontrolować układ ust i języka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ćwiczenia logopedyczne - 20.03.20r.

Dzień dobry.

Ostatnio zachęcałam do zabawy z gadającymi jajeczkami.

Dziś udamy się na farmę, gdzie oprócz kurek można spotkać wiele innych zwierzaków.

Proponuję zatem wspólne śpiewanie... piosenka "Dziadek fajną farmę miał " jest dobrze Wam znana, ale uwierzcie mi - żeby ją w całości dokładnie zaśpiewać trzeba sporo poćwiczyć.
Skupcie się na wyraźnym wypowiadaniu wyrazów naśladujących dźwięki poszczególnych zwierząt.
Uwaga: trzeba dość mocno pracować buzią, żeby nadążyć za rytmem i wypowiedzieć wszystkie słowa wyraźnie.

Suchanie i śpiewanie piosenek rozwija obydwie półkule mózgu, co przekłada się na wszystkie nabywane umiejętności. Warto zatem pośpiewać razem z dzieckiem.

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

Słowa piosenki:
Tytuł: Dziadek fajną farmę miał,
Oryginał: 
Old McDonald had a farm
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo,
Kurki na niej hodował, ija ija oo,
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Krówki na niej hodował, ija ija oo
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Świnkę na niej hodował, ija ija oo
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam,
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam,
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Kaczki na niej hodował, ija ija oo
Kaczki kwa kwa tu i kwa kwa tam,
Kwa tu, kwa tam,
ciągle tylko kwa.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam,
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam,
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ćwiczenia logopedyczne - 19.03.2020 r.

Witam, 

wczoraj utrwalaliśmy zasady wymawiania samogłosek. Dziś proponuję kontynuację tematu a do tego posłużą nam... gadające jajka" ☺:-))

Czy jajka mogą gadać? A to było tak: "Sześć jajek się spotkało każde coś powiedzieć chciało …"

Znalezione obrazy dla zapytania: sześć jajeczek instrukcja zabawy                 


Potrzebujemy:


– wydrukować jajka oraz tekst wierszyka „Sześć jajeczek”. Materiały do pobrania i wydrukowania wykorzystałam z blogu Mimowa: 

– zapoznać się z instrukcją, jak się bawić,



Każde jajko to inna samogłoska z odpowiednim układem ust. Przedstawiają różne emocje: szczęście/euforia, radość , zdziwienie, złość, smutek, przyjemność/błogość.

Plusy zabawy:
– nauka samogłosek,
– utrwalanie prawidłowej wymowy samogłosek – każde jajko to inna samogłoska z minką ust, jakby mówiło,
– rozpoznawanie emocji
– świetna rymowanka, która sama wpada w ucho (ćwiczenie pamięci).


Miłej zabawy.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ćwiczenia logopedyczne - 18.03.2020 r.

Dzisiaj zachęcam do ćwiczeń artykulacyjnych na samogłoskach.

Przy samogłoskach szeroko otwieramy usta:

Znalezione obrazy dla zapytania: artykulacja samogłosek

A teraz poćwiczcie przy lustrze:

  1. weź powietrze nosem i na jednym wydechu powtarzaj po jednej samogłosce w kolejności: A O U I Y E
  2. weź powietrze nosem i na jednym wydechu powtarzaj po trzy samogłoski: AOU  IYE
  3. weź powietrze nosem i na jednym wydechu wypowiadaj wszystkie samogłoski tak jakbyś kroił sałatkę: A O U I

Pamiętaj, aby wszystkie te ćwiczenia wykonywać na stojąco, plecy prosto.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 20.04.20r.

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 27.05.20r.

Logopedia - rozkład materiału