Język polski

Język polski - klasa 7c - 5.06.20r.
Dzień dobry.

Temat: Mechanizmy dyskryminacji na podstawie fragmentu "Zapomnieć Różę" E. Barańskiej.

Przeczytaj fragment powieść E. Barańskiej "Zapomnieć Różę". - str. 268.


Jak działa mechanizm dyskryminacji? - przepisz





Materiał pochodzi ze strony: slideplayer.com
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 4.06.20r.
Temat: Czym jest hejt i  jak można mu zapobiec?

Ciekawostka - str. 270




Napisz, co to jest hejt.

Wyjaśnienie pojęć:
megaloman -
ksenofobia -
antysemityzm -

Zaprojektuj plakat: Jak można zapobiec hejtowi?

Przykład:



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski - klasa 7c - 2.06.20r.
Dzień dobry.

Temat: Skrótowce w zdaniach?

Zrób notatkę z "Nowej wiadomości" - str. 323


Pisemnie: ćw. 4,5 str. 324
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 1.06.20r. (zajęcia online)
Temat: Co to są skrótowce?

Zrób notatkę z "Nowej wiadomości" - str. 322

Skrótowce pochodzące z języków obcych:

  • ONZ - Organizacja Narodów Zjednoczonych
  • EU - Europien Union - Unia Europejska
  • UNICEF - United Nations International Children’s Emergency Fund - Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci
  • UFO - Unidentified Flying Object - Niezidentyfikowany Obiekt Kosmiczny
  • UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization - Organizacja Narodów Zjednoczonych ds Oświaty,Nauki i Kultury
  • WWW - World wide web, czyli ogólnoświatowa sieć.
  • GIF - Graphics Interchange Format, czyli wymienny format grafiki
  • PDF Portable Document Format, czyli przenośny format dokumentu 
  • DVD - Digital Versatile Disc, czyli cyfrowy dysk wszechstronny.
  • FM - Frequency modulation, czyli modulacja częstotliwości. 
  • GPS - Global Positioning System, czyli globalny system pozycjonowania,
  • SMS Short message system, czyli system krótkich wiadomości. 

Ustnie: ćwiczenie na rozgrzewkę


Pisemnie: 1 str. 322
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 29.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Cechy powieści historycznej na podstawie fragmentu powieści H. Sienkiewicza "Krzyżacy".

Przeczytaj fragment powieści "Krzyżacy" - str. 265.

Na podstawie przeczytanego fragmentu uzupełnij notatkę:

Cechy powieści historycznej:
-
-
-
-

W razie problemów polecam przeczytać:

https://klp.pl/krzyzacy/a-7047.html


Archaizm - wyraz, forma wyrazu, konstrukcja składniowa, które wyszły z użycia

ćw. 7,8 str. 265


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 28.05.20r
Dzień dobry.

Temat: Charakterystyka problemów społecznych w "Opowieści wigilijnej"  i "Oliwierze Twiście".

Napisz definicję słowa "filister"

Filister - człowiek ograniczony, bez wyższych aspiracji, o zakłamanej moralności

Uzasadnij, że niektórzy bohaterowie utworów Ch. Dickensa mają cechy typowe właśnie dla takiego człowieka.

Napisz list (w dokumentach google) - na piątek 29.05 (dla chętnych)

Napisz list do Charlesa Dickensa, w którym wskażesz różnice między współczesnym światem a tym przestawionym w lekturze i filmie. Zwróć uwagę na: warunki pracy, sytuację dzieci i kobiet oraz na problem ubóstwa.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 26.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Słownictwo przydatne podczas pisania wywiadu.

Przepis słownictwo - podręcznik str. 314

Wykonaj w zeszycie:
 ćw. 2 str. 316
ćw. 3 str. 317


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 25.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Szkoła mówienia i pisania - jak zbudowany jest wywiad?

Zapoznaj się z wiadomościami na temat budowy wywiadu - podręcznik str. 314

Wykonaj notatkę w dowolnej formie - (nie uwzględniaj w niej przydatnego słownictwa - to będzie jutro).


Przeczytaj przykładowy wywiad ze str. 315.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski - klasa 7c - 22.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Oglądamy film pt. "Oliwier Twist".

Przepisz:

Oliver Twist jest filmową adaptacją powieści Charlesa Dickensa o tym samym tytule. Film przedstawia losy nadzwyczaj grzecznego i dobrego chłopca - Olivera, którego życie nie rozpieszcza: osierocony przez rodziców ucieka z sierocińca, a za cel swojej wędrówki obiera Londyn. W drodze ku wielkiemu miastu napotyka wiele zła, nienawiści i ksenofobii ludzkiej, ale także ciepło i bezinteresowną miłość. Londyn otwiera przed małym chłopcem wielki świat pełen, jak się niedługo okazuje, przestępstw i fałszerstwa. Malec trafia do gangu małych przestępców-złodziejaszków i szkoli się pod okiem "doświadczonego" Fagina. Dzięki pierwszej wpadce Oliver trafia do domu bogatego starca, który chce się nim zaopiekować. Jednak losy chłopca wydają się być w bardzo złych rękach... 


Obejrzyj film:

https://www.cda.pl/video/1065037e5

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7 c - 21.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś przenosimy się do XIX-wiecznej Anglii. Z poprzedniej lekcji literatury już wiesz, że było to czas ogromnych podziałów społecznych. Jednocześnie w tym czasie Wielka Brytania przeżywała okres największej potęgi gospodarczej, politycznej i kulturalnej.

W poznanej przez was "Opowieści wigilijnej" wyraźnie widać problemy społeczne i obraz epoki wiktoriańskiej.

Temat: Rzetelny obraz epoki wiktoriańskich w filmie pt. "Oliwier Twist" na podstawie powieści Charlesa Dickensa.

Charakterystyka epoki wiktoriańskiej - zachęcam do sporządzania notatki podczas lekcji online.:
- korzystając ze źródeł:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Epoka_wiktoria%C5%84ska

https://www.bryk.pl/wypracowania/historia/xix-wiek/1004350-epoka-wiktorianska-w-anglii-w-xix-wieku.html

sporządź notatkę (forma dowolna).



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 19.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Kłopotliwe przyrostki: -dztwo, -ctwo-, -dzki, -cki.

Przepisz drugą część "Nowej wiadomości - str. 292 (zacznij od słów "Niektóre przyrostki...) i do końca).

zad. 5 str. 294 - całość ustnie
zad. 6 str. 294 - pisemnie

zad. 7 str. 294 - pisemnie a wyjaśnienie słów ustnie
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Język polski klas 7c - 18.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Kłopotliwe przedrostki z- i s-.

Przepisz "Nową wiadomość" str. 292 (tylko do "Uwaga!" - na tym kończycie).

Zrób ćwiczenie 1 str. 292 i 3 str. 293.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski - klasa 7c - 15.05.20r.
Dzień dobry.

Powtórek ciąg dalszy😊.

Dziś przypomnimy sobie postać Charlesa Dckensa - autora "Opowieści wigilijnej".

Temat: Twórca i jego czasy - Charles Dickens.

Mam nadzieję, że pamiętacie o czym była "Opowieść wigilijna" i jakie problemy poruszała.
Warto jednak odświeżyć swoją wiedzę:
https://klp.pl/opowiesc-wigilijna/

Dla potrzeb dzisiejszej lekcji będzie przyjrzenie się bliżej sylwetce Charlesa Dicensa - przeczytaj notatkę ze str. 246.

Charles Dickens ukazywał obraz Wielkiej Brytanii czasów wiktoriańskich: podział pomiędzy bogatymi a biednymi, nędze, wyzyskiwanie dzieci do pracy. Londyn był wówczas w centrum świata. Miasto wzbogaciło się dzięki rozwojowi przemysłu oraz wpływów z kolonii, jednak ubóstwo wciąż było w nim widoczne. - przeczytaj notatkę ze str. 247.

Spośród wszystkich informacji o Charlesie Dickensie wybierz 6 dla Ciebie najważniejszy i ułóż quiz typu abcd.
np. Charles Dickens to twórca pochodzący z:
      a) Francji
      b) Belgii
      c) Niemiec
      d) Anglii

Zaznacz właściwą odpowiedź. Moje pytanie się nie liczy😏.


Czekam na zadanie w dokumentach google lub w formie zdjęcia - termin nadsyłania do poniedziałku.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 14.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś na lekcji krótka powtórka.

Temat: "Rozważania o niebieskich migdałach" A. Leder - sprawdzamy swoja wiedzę i umiejętności.

Zapraszam na lekcję on-line😁



Przeczytaj tekst :Rozważania o niebieskich migdałach" -  str. 243


Rozwiąż test - bez ćwiczenia 14.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 12.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Tworzymy rodziny wyrazów - rdzenie oboczne i oboczności.

Przepisz "Nowa wiadomość" - str. 291

Ćw. 7, 8 str. 291

Materiały udostępnione z lekcji on-line przepiszcie jako notatkę do zeszytu.


Pozdrawiam😂

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 11.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś początek kolejnego tygodnia, więc spotkanie z gramatyką.

Temat: Z rodziną każdą lepiej żyć w zgodzie - o rodzinie wyrazów.


Przepisz do zeszytu : "Nowa wiadomość" - str. 290

Zrób zadania: zad. 2, 4 str. 290


Pamiętajcie o rozprawce na czwartek.


Miłego dnia😃

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 8.05.20r.
Dzień dobry.

Temat: Kształcenie kulturowe - co to jest grafika?

Zapoznajcie się z wiadomościami teoretycznymi zamieszczonymi w podręczniku str. 228 - 230.

Zrób w zeszycie notatkę graficzną z tego materiału.

Przeczytaj i przepisz zaznaczony fragment.

Wraz z rozwojem informatyki pojawiło się zjawisko grafiki komputerowej.

Grafika komputerowa – dziedzina informatyki zajmująca się wykorzystaniem technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej oraz wizualizacji rzeczywistości. Grafika komputerowa jest obecnie narzędziem powszechnie stosowanym w sztuce, nauce, technice oraz rozrywce.
Chociaż grafika komputerowa koncentruje się głównie na specjalistycznych algorytmach i strukturach danych, to jednak siłą rzeczy musi czerpać wiedzę z rzeczywistości. Na przykład aby uzyskać obrazy realistyczne, należy wiedzieć, jak w rzeczywistym świecie światło oddziałuje z przedmiotami. Podobnie, aby symulacja jazdy samochodem była jak najwierniejsza, należy wiedzieć, jak obiekty fizyczne ze sobą oddziałują.


Przykłady grafiki komputerowej:


Żródło: Google - grafika
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 7.05.20r.
Dzień dobry.

Dziś garść wiadomości na temat pisania rozprawki.

Temat: Szkoła mówienia i pisania  - poznajemy zasady pisania rozprawki.

teza - stwierdzenie, z którym w pełni się zgadzamy
hipoteza - stwierdzenie, które budzi nasze wątpliwości
argument - wypowiedź potwierdzająca lub obalająca czyjś sąd o czymś, zdanie uzasadniające tezę, dowód
kontrargument - argument skierowany przeciwko argumentom strony przeciwnej, obalający inne twierdzenie

Budowa rozprawki:
Schemat I:
wstęp - teza
rozwinięcie - argumenty i przykłady na potwierdzenie tezy
zakończenie - podsumowanie (puenta)

Schemat II:
  • wstęp - hipoteza
  • rozwinięcie - argumenty i przykłady na potwierdzenie tezy a następnie kontrargumenty i przykłady podważające hipotezę
      - argument
        - przykład
        - argument 
        - przykład
        - kontrargument
        - przykład
        - kontrargument
        - przykład
  • zakończenie - podsumowanie (rozstrzygnięcie naszych wątpliwości oraz postawienie tezy wynikającej  z rozważań).
Schemat III:
  • wstęp - hipoteza
  • rozwinięcie - podajemy naprzemiennie argumenty z przykładami i kontrargumenty z przykładami
       - argument
        - przykład
        - kontrargument 
        - przykład
        - argument
        - przykład
        - kontrargument
        - przykład
  • zakończenie - podsumowanie (rozstrzygnięcie naszych wątpliwości oraz postawienie tezy wynikającej  z rozważań).
Przeczytaj: "Przydatne słownictwa" - str. 224 - przepisz po kilka przykładów do zeszytu

Przeczytaj:"Wskazówki" - str. 226

Zapoznaj się z przykładową rozprawką - str. 225

Dla utrwalenia zdobytych wiadomości posłuchaj lekcji:

Na czwartek 14.05.20r. napisz na komputerze (najlepiej w dokumencie google) rozprawkę i mi ją prześlij.
Temat do wyboru:
1. Gry komputerowe mogą nas wiele nauczyć.


2. Życie nastolatków toczy się przede wszystkim na portalach społecznościowych.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski - klasa 7c - 5.05.20r.
Dzień dobry.

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, dziś proszę o powtórne napisanie kartkówki i odesłanie jej do mnie.
Życzę powodzenia.

Dokonaj analizy wypowiedzeń. Przepisz wypowiedzenia. Podkreśl orzeczenia, oddziel i ponumeruj wypowiedzenia składowe, narysuj wykres wypowiedzenia oraz nazwij wypowiedzenia składowe:

1. Często wspominam ubiegłoroczne wakacje, gdy pojechaliśmy całą rodziną pod namiot i codziennie mieliśmy ognisko, podczas którego jedliśmy kiełbaski.

2. Człowiek, który nie czyta dobrych książek, w niczym nie jest lepszy od tego, który w ogóle nie umie czytać.


3. Jeżeli jedziesz na gapę, to możesz być pewny, że konduktor sprawdzi bilety tuż przed stacją, na której wysiadasz.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 4.05.20r.
Dzień dobry.

Zgodnie z umową - zamieszczam dziś zdania, które były na kartkówce. Analizę ich mieliśmy na lekcji online i udostępniłam ją Wam.

Obejrzyjcie również lekcję na youtube- zaprezentowane są tam różne typy zdań wielokrotnie złożonych.

https://www.youtube.com/watch?v=t7ufSo7Y5dM
https://www.youtube.com/watch?v=wf0knyDLXHw


W razie pytań piszcie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 30.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś przeniesiemy w krainę wyobraźni i marzeń.

Temat: W świecie marzeń i wyobraźni - oglądamy film "Cudowne dziecko - August Rush".

Dziś zaproszę Was na ucztę kinową. Poznacie cudownego chłopca, dla którego najważniejszym celem w życiu była realizacja własnych pasji i dążenie do tego, aby świat marzeń stał się jak najbardziej rzeczywisty. Mimo wielu przeciwności losu, mimo podcinania mu skrzydeł - on nie poddawał się. Można by rzec, że bujał w obłokach i marzył o niebieskich migdałach, ale tak jednak nie było.Jego niczym  niepohamowana wiara w moc sprawczą marzeń uskrzydlała go i dzięki temu mógł rozwinąć skrzydła.

Pewnie zauważyliście, że w powyższym fragmencie podkreśliłam niektóre sformułowania. Są to związki frazeologiczne, które dotyczą właśnie tak ważnego elementu naszego życia, jakim są nasze marzenia i wyobraźnia.

Zanim przejdziecie do obejrzenia filmu, proszę o to, abyście wprowadzili się w poetycki nastrój za sprawą wiersza L. Staffa "Prośba o skrzydła".
Zastanów się, o jakie skrzydła prosi podmiot liryczny.

Teraz wytłumacz w zeszycie znaczenie znaczenie następujących związków frazeologicznych:

  • pędzić jak na skrzydłach
  • dodać komuś skrzydeł
  • rozwinąć skrzydła
  • podciąć komuś skrzydła
A teraz zapraszam na film pt. "Cudowne dziecko - August Rush"


https://www.cda.pl/video/120777024
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 28.04.20r.
Dzień dobry.

Temat: Kategorie słowotwórcze wyrazów.

Co łączy kotka, domek oraz kwiatek?
Oprócz tego, że najczęściej występują na rysunkach dzieci?
Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to niemożliwe – mają one wspólne znacznie, wskazują bowiem na „coś małego” (poprzez sufiks -ek). Te trzy wyrazy: kotek, domek, kwiatek należą do tej samej kategorii słowotwórczej
Przepisz:

Kategoria słowotwórcza to grupa wyrazów pochodnych o tym samym lub podobnym znaczeniu ogólnym (wynikającym z ich budowy). W skład tej samej kategorii słowotwórczej mogą wchodzić wyrazy utworzone od różnych części mowy za pomocą różnych formantów.

Przepisz kategorie słowotwórcze - str. 287
Zrób zad. 9a str. 289

Przyjrzyjcie się przykładom w tabelce:


Kategoria słowotwórcza
Formant
Przykład
Parafraza słowotwórcza
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
Nazwy zdrobniałe i pieszczotliwe
- ek
- ka
- ko
- ik
- yk

-uś

-unia
ogródek
rączka
drzewko
konik
talerzyk

Tomuś

córunia
mały ogród
mała ręka
małe drzewo
mały/ miły koń
mały talerz

mały Tomek

mała córka
Nazwy zgrubiałe o zabarwieniu emocjonalnym (ujemnym)
- sko
- isko
- ysko
- idło
- ydło

babsko
psisko
gmaszysko
chamidło
straszydło
niemiła/dokuczliwa baba
zły/duży pies
duży/nieprzyjemny gmach
straszny cham
marny strach
Nazwy miejsc, w których się coś znajduje, wytwarza lub sprzedaje
- nia
- arnia
- alnia
- ownia
- nik
- nica
- ownica

portiernia
kawiarnia
pływalnia
siłownia
gołębnik
cukiernica
piaskownica
miejsce pracy portiera
lokal, w którym podają kawę
miejsce, gdzie się pływa
miejsce, gdzie się ćwiczy siłę
miejsce, gdzie mieszkają gołębie
miejsce, w którym przechowuje się cukier
miejsce, gdzie jest dużo piasku
Nazwy wykonawców zawodów
- nik
- owiec
- arz
- ak
- ista
hutnik
stoczniowiec
aptekarz
strażak
programista
pracownik huty
pracownik stoczni
człowiek, który pracuje w aptece
człowiek pracujący w straży
człowiek piszący programy komputerowe
Nazwy mieszkańców miast, wsi, osiedli, regionów, krajów
- ak
- anin
- ik
- czyk
- ańczyk
- ec
- in
warszawiak
Pomorzanin
Anglik
Chińczyk
Koreańczyk
Ukrainiec
Litwin
mieszkaniec Warszawy
mieszkaniec Pomorza
mieszkaniec Anglii
mieszkaniec Chin
mieszkaniec Korei
mieszkaniec Ukrainy
mieszkaniec Litwy
Nazwy żeńskie od odpowiednich męskich
- ka
- ica
- nica
- owa
- yni
sąsiadka
tygrysica
uczennica
szefowa
mistrzyni
kobieta sąsiad
samica tygrysa
dziewczynka, która jest uczniem
kobieta szef
kobieta mistrz
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
Nazwy wykonawców czynności
- acz
- arz
- ak
- ca
- nik
- iciel
- ec
palacz
pisarz
pływak
sprzedawca
pracownik
myśliciel
jeździec
ten, kto pali
ten, kto pisze
ten, kto pływa
ten, kto sprzedaje
ten, kto pracuje
ktoś, kto myśli
ten, kto jeździ
Nazwy narzędzi
- ak
- acz
- aczka
- nik
- alnik
- arka
czerpak
rozpylacz
trzepaczka
palnik
zamrażalnik
drukarka
to, czym się czerpie
to, czym się rozpyla
to, czym się trzepie
to, czym lub na czym się pali
to, co służy do zamrażania
to, co drukuje
Nazwy miejsc, w których się coś robi
- nia
- arnia
- alnia
- isko
pracownia
palarnia
jadalnia
wysypisko
miejsce, w którym się pracuje
miejsce, w którym się pali
miejsce, w którym się jada
miejsce, w którym się wysypuje śmieci
Nazwy czynności
- anie
- enie
bieganie
mówienie
to, że ktoś biega
to, że ktoś mówi
KATEGOROE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODPRZYMIOTNIKOWYCH
Nazwy nosicieli cech (mogą oznaczać osoby, rzeczy)
- ec
- ek
- ak
- as
- ik
głupiec (głupi)
wesołek
pancerniak
grubas
młodzik
człowiek głupi
człowiek wesoły
żołnierz wojsk pancernych
człowiek gruby
człowiek młody
Nazwy cech
- ość
- ota
- o
mądrość
głupota
czerń -
cecha kogoś mądrego
cecha kogoś głupiego
cecha czegoś czarnego

---------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 27.04.20r.
Dzień dobry.

Zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami - dziś sprawdzian ze zdań wielokrotnie złożonych.

Rozwiąż zadania i prześlij mi odpowiedzi do godziny 10:40.

Jeśli z przyczyn od Ciebie niezależnych nie zdążyłeś rozwiązać zadań w wyznaczonym czasie - napisz mi o tym i prześlij także rozwiązany test.

Powodzenia👍


1. Wypowiedzenie wielokrotnie złożone składa się:
§               a) z co najmniej dwóch zdań składowych
§               b)z co najmniej trzech zdań składowych
§              c)z najwyżej trzech zdań składowych

2. Wypowiedzenie wielokrotnie złożone może składać się:
§              a) tylko ze zdań
§              b) tylko z równoważników zdań
§              c) ze zdań i równoważników zdań

3. Zdanie składowe złożone podrzędnie przydawkowe odpowiada na pytania:
§              a) jaki? który? czyj?
§              b) jak? gdzie? kiedy?
§              c) skąd? dokąd?
§              d) komu? czemu?

4. Spójnikami „ale, lecz, jednak” charakteryzuje się zdanie złożone współrzędnie:
§              a) rozłączne
§              b) przeciwstawne
§              c)  wynikowe
                d) łączne
d
5.  Przepisz cały tekst, uzupełnij w nim interpunkcję :

Mama nie mogła pójść do babci ponieważ miała mnóstwo pilnej pracy którą musiała skończyć przed wieczorem. Zatroskana kobieta przerwała na chwilę i spojrzała na Czerwonego Kapturka żeby sprawdzić jakie wrażenie zrobiły na dziewczynce jej słowa. Choć dziewczynka bardzo kochała babcię i martwiła się jej chorobą wcale nie miała ochoty iść sama przez las w którym czyha wilk.

6. Dokonaj analizy wypowiedzeń. Przepisz wypowiedzenia. Podkreśl orzeczenia, oddziel i ponumeruj wypowiedzenia składowe, narysuj wykres wypowiedzenia oraz nazwij wypowiedzenia składowe:

§         a) Biegamy i skaczemy, ponieważ lubimy sport.
§         b) Jarek zauważył, że musi się spieszyć, kiedy usłyszał dzwon, który wybijał godzinę siedemnastą.
§         c) Autobus, którym codziennie jeździmy do szkoły, dzisiaj się spóźnił, bo droga była oblodzona.
§         d) Chociaż jestem zmęczona i pragnę odpoczynku, chciałabym, żebyśmy dokończyli malowanie mieszkania.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 24.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś kolejna uczta literacka, a to za sprawą tekstu lirycznego B. Leśmiana "Dusiołek".

Temat: Baśniowa wyobraźnia w utworze B. Leśmiana "Dusiołek".

Przeczytaj tekst str. 218

Utwór "Dusiołek" należy do liryki pośredniej. Podmiot liryczny.tak konstruuje świat przedstawiony, by móc wyrazić swoje zdanie na temat nurtujących go problemów. Czyni to na zasadzie dychotomii (dwudzielności, podziału), bo najpierw oddaje głos narratorowi, którym nie jest poeta, ale jakiś wiejski gawędziarz, a później pozwala zabrać głos bohaterowi prezentowanych wydarzeń, chłopu Bajdale.

Przepisz: definicja liryki pośredniej - str. 335

Ballada "Dusiołęk" dotyczy opisu spotkania Bajdały z Dusiołkiem – fikcyjną postacią fantastyczną, którą Leśmian, wzorując się na podaniach i legendach mitologii słowiańskiej – wymyślił specjalnie na potrzeby liryku. Podłożem filozoficznym utworu jest odwieczna walka człowieka ze złem, która została wkomponowana w opowieść o spotkaniu wiejskiego chłopa Bajdały i zmory Dusiołka.

Zad. 3 str. 220
Zad. 9 str. 220

Obejrzyj artystyczną interpretacje tej ballady.
https://www.youtube.com/watch?v=uAMlXyS_7LI

Pamiętajcie o poniedziałkowej kartkówce ze zdań wielokrotnie złożonych - wejdźcie rano na bloga i zrobione zadanie odeślijcie do godziny 10:40. Jeśli ktoś będzie miał problem z odesłaniem materiału w wyznaczonym czasie, proszę o indywidualną informację.

Prośba od Pana Dyrektora - uzupełnijcie ankietę:

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSea6INIeNo-VNJjr42-tERyMBMd0RUu_l_eChdJKY6ADZOl1Q/viewform?usp=sf_link
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 23.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś i jutro to dni na literacką ucztę.

Poznacie dwa utwory literackie. Pierwszy z nich będzie utwór A. Mickiewicza "Stepy akermańskie".

Temat: Budowa sonetu na podstawie utworu A. Mickiewicza "Stepy akermańskie".

Przeczytajcie tekst str. 212

Przepisz:

"Stepy akermańskie" to utwór, który otwiera cykl Sonety krymskie i wprowadza jego bohatera: wędrowca, pielgrzyma przemierzającego wschodnie przestrzenie.

Podmiot liryczny opisuje swoją jazdę przez step, porównując ją do morskiej podróży:

"Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu".

Definicja - str. 212

Wypisz z tekstu przykłady środków stylistycznych:
- metafora - 
- porównanie - 
- pytanie retoryczne - 
- epitet - 
- archaizm - 

"Stepy akermańskie" to przykład liryki bezpośredniej - str. 335 (przepisz definicję)

Posłuchaj przepięknej interpretacji muzycznej tekstu Mickiewicza:
https://www.youtube.com/watch?v=yEpQDhmeirE

A teraz ciekawostka - jak dla mnie rewelacja!
https://www.youtube.com/watch?v=7O65MTiNFNw

I jeszcze jedna wersja:
https://www.youtube.com/watch?v=vSqP1F21XJw

I jeszcze jedna 😄
https://www.youtube.com/watch?v=wIZLY6A55_4

Która wersja Wam się najbardziej podoba?

Zad. dom.


Zad. 11 str. 213.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 21.04.20r.
Dzień dobry.

Temat: Rodzaje formantów.

Przepisz "Nową wiadomość", str. 286 z podręcznika.







Materiał pochodzi ze strony:
https://epodreczniki.pl/a/jak-tworza-sie-slowa/DogVfmGjI

Dla uzupełnienia wiedzy z wczorajszej i dzisiejszej lekcji niezbędne jest przypomnienie sobie, co to są oboczności.

Wytłumaczymy to sobie na konkretnym przykładzie.

kot  -  kot-ek  -  koci-ak  
 - część pogrubiona to temat słowotwórczy. Jak widać są w jego obrębie pewne różnice:
1- kot-
2 - kot - 
3 - koci -

W obrębie tematu nastąpiła wymiana spółgłoski t na spółgłoskę ci - taką wymianę nazywamy obocznością.

Przepisz:
Oboczność - wymiana głosek w obrębie podstawy słowotwórczej (zawsze wymienia się spółgłoska na spółgłoskę lub samogłoska na samogłoskę).

kwiat     kwiet - nik  - oboczność a:e


Zadanie:
ćw. 6, 7 str. 286
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 20.04.20r.
Dzień dobry.

Temat: Tworzenie i budowa wyrazów.

Na rozgrzewkę wykonaj ustnie ćwiczenie "Na rozgrzewkę", str. 284 w podręczniku. 

Przeczytać ze zrozumieniem "Nową wiadomość" - str. 284

Przepisz do zeszytu:






Materiał pochodzi ze strony:
https://epodreczniki.pl/a/jak-tworza-sie-slowa/DogVfmGjI

Zadanie domowe:
ćw. 2 str. 284

ćw. 3 str. 285
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 17.04.20r.
Dzień dobry.
Dziś lekcja powtórzeniowa.

Temat: Mój niezbędnik - utrwalamy wiedzę na temat gatunków literackich.

Na podstawie materiału zamieszczonego na str. 333 w podręczniku wymyśl 10 pytań, sprawdzających Twoją wiedzę na ten temat. Udziel na nie odpowiedzi.

Czas na wykonania zadania 8:00 - 10:30 !!!

Odpowiedzi wysłane do mnie po tym czasie nie będą oceniane - a więc tracicie szansę na dobrą ocenę.


Powodzenia.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 16.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś przenosimy się w magiczny świat ballady A. Mickiewicza "Świtezianka"



Temat: Tajemniczy świat w balladzie A. Mickiewicza "Świtezianka"


1. Czas akcji:
- Idę przy świetle księżyca ...
- Każdą noc prawie o jednej porze...
- Minęło lato, zżółkniały liście...
- I dżdżysta nadchodzi pora...
- Jak upiór błądzisz w noc ciemną...

WNIOSEK: noc, wczesna jesień, nieokreślony czas

2. Miejsce akcji:
- Brzegami sinej Świtezi ...
- Pod tym się widzą modrzewiem ...
- W tutejszym borze...
- Pośrodku gęstej leszczyn y...
- Dziką powraca drogą ....
- Ziemia uchyla się grząska ....
- Po gęstym lesie ...
- Ona pląsa po srebrnym jeziorze ...

WNIOSEK: gęsty las, nad brzegiem Świtezi, z dala od ludzi

3. Bohaterowie:
- Jakiż to chłopiec piękny i młody?
- Jaka to obok dziewica?
- Kto jest dziewczyna? Skąd przyszła? Gdzie uszła?

WNIOSEK: dziewczyna i chłopiec, narrator obserwuje ich, ale ma ograniczoną wiedzę o bohaterach

4. Tematyka ballady?
- romans, nieszczęśliwa miłość, dramat miłosny, zdrada, próba miłości, kara za niewierność i nielojalność


5. Elementy fantastyczne i realistyczne w balladzie:
Elementy realistyczne:
- młodzieniec – realistyczna (mieszkaniec okolic),
- narrator – realistyczna (mieszkaniec okolic jeziora Świteź).
- nad jeziorem spotykają się strzelec i dziewczyna,
- strzelec namawia dziewczynę, by zamieszkała w jego leśnej chacie,
- bohaterka wystawia ukochanego na próbę.
Elementy fantastyczne:
- obraz Świtezianki, która wabi do siebie strzelca,
- spacer młodzieńca po tafli jeziora,
- śmierć w odmętach wody – straszliwa kara.

6. "Świtezianka" jako ballada
- Łączy w sobie cechy trzech gatunków literackich: liryki, epiki i dramatu
- Utwór wierszowany 

-Stroficzna budowa, rymy, powtórzenia
- Nastrój grozy i tajemniczości.

- Liczne środki stylistyczne
- Opowieść o niezwykłych, często fantastycznych zdarzeniach 
- Narrator jest obserwatorem. 
- Udramatyzowany przebieg zdarzeń 

- Dialogi


7. Problematyka utworu
- Porusza ważne problemy moralne

- Odpowiedzialność za własne obietnice, 

-wierność – zdrada – wina – kara.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 7.04.20r.
Dzień dobry.

Temat: Zasady stawiania przecinka w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym.


  • Przypomnij sobie przed jakimi spójnikami stawiamy przecinek a przed jakimi nie. 

  • Warto także, żebyście przypomnieli sobie również informacje na temat zdań złożonych współrzędnie (tu: spójniki i wykresy). - podręcznik str. 195.
Przepisz: "Nowa wiadomość" - str. 233

Zad. 5 str. 233 (do zeszytu).

Na czwartek po świętach (16.04)  przeczytajcie "Świteziankę" A. Mickiewicza  -będzie eakcja online (podręcznik str. 208)


W piątek po świętach (17.04) kartkówka z rodzajów literackich - podręcznik str. 333

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa7c - 6.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś kolejne zagadnienie gramatyczne, ale zanim nowe treści krótka powtórka z poprzedniej lekcji.

Przypomnij sobie:
- czym charakteryzuje się wypowiedzenie wielokrotnie złożone;
-czym różni się wypowiedzenie od równoważnika zdania;
- co to jest wypowiedzenie główne

Wszystkie te informacje znajdziesz w podręczniku str. 232.

Temat: Wykresy zdań wielokrotnie złożonych.

Przepisz do zeszytu:

Jak analizować zdanie wielokrotnie złożone?

  1. Podkreśl wszystkie orzeczenia w wypowiedzeniu.
  2. Wskaż granice zdań składowych i ponumeruj je.
  3. Znajdź wypowiedzenie główne (takie, które jako jedyne jest nadrzędne, lub pierwsze z kilku współrzędnych). Zdanie główne zaznaczamy linią podwójną.
  4. Przedstaw na wykresie zależności składniowe
    (korzystając z wiedzy o zdaniach złożonych współrzędnie i podrzędnie).
  5. Nazwij poszczególne części składniowe.

W poniższym zdaniu wielokrotnie złożonym możemy wyróżnić trzy wypowiedzenia składowe (poszczególne części zostały wyróżnione):
Nie sądziłamże pracaktórą tak bardzo kochałamprzyniesie mi takie rozczarowanie.
1 – nie sądziłam
2a/2b – że praca przyniesie mi takie rozczarowanie
3 – którą tak bardzo kochałam

 Zad. 1 str. 232 - do zeszytu

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c- 3.04.20r.
Dzień dobry.

Dziś rozpoczynamy cykl poświęcony jednemu z największych polskich literatów - Adamowi Mickiewiczowi.

Sporo już o nim wiecie, a to za sprawą omawianych przez nas na lekcjach "Dziadów". Mam nadzieję, że jeszcze co nieco pamiętacie:-).

Ja jednak chciałabym ukazać Wam postać Mickiewicza w nieco mniej posągowy sposób. Zachęcam do przeczytania ciekawostek o życiu A. Mickiewicza. Milej lektury.

Temat: Słowa, które łączą pokolenia - inne spojrzenie na  A. Mickiewicza.

Mickiewicz to polski „wieszcz” – czy właściwie wieszcz nad wieszczami – a mimo tego, jego postać cieszy się sławą raczej dość posągową i poza tym faktem właśnie, że Mickiewicz wielkim poetą był, większość ludzi niewiele o tym poecie wie.
A szkoda, bo to postać niezwykle barwna. Zafascynowana folklorem i egzotyką, silnie zaangażowana w działalność polityczną jak i w działanie tajemniczych, enigmatycznych stowarzyszeń.

Mickiewicz to, wbrew pozorom, nie tylko poeta. Był on podróżnikiem (od tułania się po Rosji do dwuletniej podróży po Europie), jak i ojcem dwójki dzieci. Kimś, kto z jednej strony zachwycał nawet najbogatszych i najbardziej wybrednych ludzi zdolnością do literackiej improwizacji, a mimo to raz na jakiś czas doświadczał kłopotów finansowych.


Oto kilka ciekawostek z życia wieszcz:

  •   Adam Mickiewicz był samotnikiem, zwłaszcza jako dziecko.
  •  Pisarz ten był także dzieckiem kapryśnym i skłonnym do smutku – zamiast do zabawy z   rówieśnikami, skłonny był raczej do zaszycia się w kącie i płaczu.
  •  Jako dziecko sam przyznawał się, że wyczuwa w sobie predyspozycje do jasnowidzenia.
  •  Był on pisarzem pesymistycznie nastawionym do przeszłości, często pogrążonym w rozpaczy,   ze względu niepokojące przeczucia dotyczące losu jego przyjaciół.
  •  Jego dziecięce zabawy były co najmniej niecodzienne – lubować miał się on w przechadzkach po cmentarzach czy zwiedzaniu ruin. Świadkiem i tym, kto opowiedział o tego rodzaju wyczynach młodego Mickiewicza był jego brat, Franciszek Mickiewicz.
  • Skłonność tego autora do samotności miała nieco minąć w latach studenckich, kiedy Mickiewicz miał ponoć znaleźć balans pomiędzy pracą, czasem dla siebie a życiem towarzyskim.
  • Kiedy Mickiewicz miał pięć lat, spadł z dachu w wyniku czego stracił przytomność. Matka od razu poleciła go Najświętszej Panience, po czym odzyskał on przytomność. To zdarzenie zawarł w Inwokacji.
  •  Mickiewicz miał być nakłaniany, czy wręcz przymuszany do częstych religijnych praktyk przez księdza u którego przez jakiś czas mieszkał.
  • Praktyki te miały wywołać w nim niechęć do religii, co wyrazić miał wyznaniem utraty wiary w IV części „Dziadów”.
  • Mickiewicz uczęszczał do szkoły prowadzonej przez dominikanów w Nowogrodzku. Kiedy był w klasie czwartej, ksiądz Dzwonkowski, który był profesorem literatury, zadał uczniom dość trudną pracę domową. Mili oni napisać wiersz lub prozę na podany temat. Kiedy następnego dnia przeczytał wiersz Mickiewicza, podejrzewał, że pomagał mu tata, który był wtedy znany z pisania drobnych utworów. Chociaż Mickiewicz twierdził, że odrobił tę pracę sam, to i tak otrzymał karę – musiał klęczeć w kacie klasy. Ojciec chłopca zaprzeczył jakoby mu pomagał i dlatego też profesor przeprosił Mickiewicza i poradził, aby ten podążał tą drogą, bo stanie się dumą swojego kraju.
  • Polski wieszcz nie mógł pochwalić się zbyt dobrym pochodzeniem, bowiem Mickiewiczowie mieli na swoim koncie liczne procesy i awantury, zajmowali się też lichwiarstwem. Prawdopodobnie dwóch krewnych poety, zmarło w niezbyt przyjemnych okolicznościach. Przodkowie Mickiewicza upodobali sobie klientów, którzy zalegali z płatnościami i po roku zajmowali ich majątki. Mówi się także o tym, że dziadek Mickiewicza nie umiał czytać ani pisać, jednak wspaniale liczył, co sprawnie wykorzystywał w udzielaniu pożyczek na bardzo wysoki procent.
  • Adam Mickiewicz poznał swoją o 14 lat młodszą żonę – Celinę Szymanowską w Rosji, jednak wtedy interesował się bardziej jej matką, która była słynną pianistką. Jednak wkrótce po wydaniu „Pana Tadeusza” się z nią ożenił. Spotkała się ona z wielką niechęcią ze strony środowiska polskiej emigracji. Krytykowano ją za rozrzutność, niezrównoważenie psychiczne czy chęć dominacji w związku. W roku 1838 uznawała się za wcielenie Matki Bożej, wieszczkę i odkupicielkę narodu polskiego. Twierdziła, także, że posiada uzdrowicielskie moce. Początkowo Mickiewicz sam sprawował opiekę nad żoną, jednak później oddał ja do szpitala dla obłąkanych w Vanves. Z Szymanowską miał on sześcioro dzieci.
  • Mickiewicz wziął ślub w pożyczonym fraku, a wszystko na skutek nieporozumienia. Przyjaciele zostawili jego ślubny strój w mieszkaniu, ten jednak udał się prosto do swojego wydawcy i świadka na ślubie – Eustachego Januszkiewicza. Kiedy zobaczył on nieprzygotowanego Mickiewicza, oddał mu swoją koszulę i frak. Z tego powodu sam nie wziął udziału w uroczystości. Poeta przybył do kościoła z godzinnym opóźnieniem, w chwili, kiedy kościelny gasił już świece.
  • Na skutek tego, że nie brał on czynnego udziału w walkach podczas powstania listopadowego, zarzucano mu walkę tylko za pomocą słowa.
  • Wszystkie jego utwory powstawały tylko w języku polskim, a mimo to, był uznawany za wieszcza również Litwy i Białorusi.
  • Prawdopodobnie na skutek niewyraźnego pisma i błędów ortograficznych, profesor Ernst Groddeck nie przyjął łacińskiej rozprawy magisterskiej Mickiewicza. Został więc on z niższym stopniem naukowym z filozofii. Nie przeszkodziło mu to jednak, wykazywać się później gruntowną wiedzą z tego zakresu, głównie podczas pracy w Szwajcarii, jako profesor łaciny na Uniwersytecie w Lozannie.
  • Ukazanie się w roku 1822 tomiku jego poezji pt. „ Ballady i romanse”, otworzyło nową epokę w historii polskiej literatury, a mianowicie romantyzm.
  • Przeżył wielką niespełnioną miłość do Maryli Wereszczakówny, którą poznał w roku 1819 w Tuhanowiczach. Była ona wówczas narzeczoną hrabiego Wawrzyńca Puttkamera, za którego wkrótce wyszła za mąż. 
  • "Pan Tadeusza” został wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO Pamięć Świata.
Ciekawostki pochodzą ze stron:

Zadanie do wykonania  w zeszycie dla wszystkich:

Narysuj w zeszycie tabelkę, w której porównasz siebie i Mickiewicza. Zapisz w niej wybrane przez siebie fakty i ciekawostki z życia wieszcza i ze swojego. Po każdej stronie ma być po 10 informacji.

Poproszę o zdjęcie notatki.

Zadanie dla chętnych (po świętach) - do 17.04.
Wykonaj prezentację poświęconą Adamowi Mickiewiczowi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 2.04.20r.
Dzień dobry.

Wczoraj poznaliście sylwetkę Adama Mickiewicza z trochę mniej oficjalnej strony.

Dziś skupimy się na faktach.

Temat:Adam Mickiewicz - życie i twórczość.


Do opracowania tematu dzisiejszej lekcji skorzystaj z materiału zamieszczonego w podręczniku - str. 152-153, str. 206-207 i str. 254-255.

Zapoznałeś się z powyższym materiałem? To teraz proponuję rozwiązanie dwóch quizów:

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,65775d-adam_mickiewicz,p,koniec.html#quiz

https://samequizy.pl/jak-duzo-wiesz-o-adamie-mickiewiczu/


Notatka:
Napisz 10 pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi życia i twórczości A. Mickiewicza.
np. Gdzie i kiedy urodził się Adam Mickiewicz?
      Adam Mickiewicz urodził się 24 XII 1798 roku w Zaosiu lub Nowogródku.

Poproszę o zdjęcia notatki.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 31.03.20r.
Dzień dobry.

Na początek odrobina powtórki. Musimy powtórzyć czym różni się zdanie pojedyncze od zdania złożonego.

zdanie pojedyncze - ma jedno orzeczenie (czyli osobową formę czasownika).
zdanie złożone - ma minimum dwa orzeczenia.

Przypomnij sobie jakie ostatnio omawialiśmy rodzaje zdań złożonych.

Notatka:
Temat: Wypowiedzenia wielokrotnie złożone.

Przepisz "Nowa wiadomość" - str. 232

Zrób ćwiczenie "Na rozgrzewkę" - str. 232

Ważne: zdjęcie notatki prześlij na mój adres: kamilla.jel@pracowniasp1.pl


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 30.03.20r.
Dzień dobry.

Początek tygodnia rozpoczynamy powtórką na temat mowy zależnej i niezależnej.

mowa niezależna - dosłowne przytoczenie cudzej wypowiedzi.
mowa zależna - przytoczenie cudzej wypowiedzi z komentarzem narratora.

Kasia powiedziała: "Jestem głodna." - mowa niezależna
Kasia powiedziała, że jest głodna. - mowa zależna

Dla utrwalenia obejrzyj filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=YBmqQnH2Aok

Notatka do zeszytu:

Temat: Utrwalenie wiadomości o mowie zależnej i niezależnej.


A teraz kilka ćwiczeń (przepisz do zeszytu):




Ćwiczenie I

Zamień mowę niezależna na zależną:

a)      Dziś radio podało znajomość: „Do Polski przyjedzie w tym roku Leonard Cohen”.
b)      Nauczyciel poprosił uczniów: „Ustawcie krzesła w sali gimnastycznej”.
c)      Mama przykazała rodzeństwu: „Nie otwierajcie nikomu drzwi”.

Ćwiczenie II

Zamień mowę zależną w niezależną:

a)      Przeczytałam w ogłoszeniu, że potrzebna jest osoba do pracy na basenie.
b)      Ciocia napisała w liście, że zaprasza nas na wakacje.
c)      Matka poleciła córce, żeby umyła okna.



Ważne: prześlij zdjęcie notatki na mój adres: kamilla.jel@pracowniasp1.pl
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 27.03.20r.
Dzień dobry.

Powieści Tolkiena "Władca pierścieni" czy "Hobbit" to klasyka gatunku literatury fantasy. Pewnie to jest jeden z powodów dlaczego powieści te doczekały się tak popularnych adaptacji filmowych.

Jeśli jeszcze nie widziałeś której z nich, to zachęcam do tego, abyś to zrobił.

Ja proponuję , abyś zobaczył, jak powstawał ten kultowy film.

Temat: Jak powstał film pt. "Władca pierścieni".


https://www.youtube.com/watch?v=6Z-BnSD2-Fw
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 26.03.20r.
Dzień dobry.

Jak to mówią: "Co się odwlecze, to nie uciecze..." Tak właśnie rzecz się ma z dzisiejszym tematem lekcji.

Wczoraj obchodzony był Światowy Dzień Czytania Tolkiena. W tamtym roku wspólnie obchodziliśmy to święto: czytaliśmy fragmenty prozy, byliśmy na wystawie w bibliotece i było sympatycznie. Z racji niecodziennych okoliczności, w tym roku na pewno świętujemy inaczej, co nie znaczy, że gorzej.
Na pewno, nie damy sobie szansy zapomnieć o twórczości Tolkiena.

Zatem do dzieła:
1. Temat (oczywiście w zeszycie:-):
John Ronald Reuel Tolkien - życie i twórczość

2. Przypomnij sobie sylwetkę Tolkiena

https://www.youtube.com/watch?v=vcfR_NytmjE

3. Przeczytaj fragment dowolnej prozy Tolkiena - podręcznik str. 180 (jeśli masz inną książkę w domu, też może być. Postaraj się choć fragment przeczytać na głos - nie zapomnij o widowni:-)
Zgarnij: psa, kota, mamę, siostrę, brata....czy kogo tam masz w pobliżu i niech posłuchają, w jaki sposób przemawiał do nas Tolkien.

4.Przeczytaj "Kontekst" i zrób w zeszycie notatkę z pierwszej części: "Czym jest fantastyka?"

Cechy literatury fantastycznej:
-
-
-
-


Ważne! Zdjęcie notatki prześlij na mój adres. Pamiętaj,aby używać tylko konta szkolnego.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 24.03.20r.
Dzień dobry.

Temat: Mowa zależna i niezależna.

1. Przeczytaj "Nową wiadomość" - str. 235 i zrób z niej notatkę (forma dowolna: może być w punktach, może być graficzna - tak, żeby Tobie było łatwiej).

2. Wymyśl jak najwięcej synonimów słowa "powiedział" i zapisz w formie "słoneczka" w zeszycie.

                 ------------------ odparła
Powiedział------------------ rzekł
                 -------------------zapytał
                 ------------------- wyszeptał

3. Przeczytaj dialog z ćw. 2 i zwróć uwagę na interpunkcję - to jest ważne w mowie niezależnej.

-No i co z tego - odparłem lodowatym tonem. - mowa niezależna.
 Odparłem lodowatym tonem, że nic mnie to nie obchodzi. - mowa zależna.

4. Zrób ćw. 3 str. 236

5. Wysłuchaj piosenki zespołu Dżem (słowa niezwykle aktualne jak na obecną sytuacje...)
https://www.youtube.com/watch?v=FMxqvIF22Go

6. Napisz fragment rozmowy (może być z wymyśloną osobą) w mowie zależnej na temat; "W życiu ważne są tylko chwile"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 23.03. 20r.
Dzień dobry.

Witam w wiosenny poniedziałkowy poranek (a może południe:-)).

Dziś nauczymy się, jak robić przypisy. Jest to zagadnienie ściśle związane z poprzednio omawianym za lekcji gramatyki, a więc zanim zaczniemy - przypomnijcie sobie, co to jest cytat.

Zapiszcie temat lekcji w zeszycie.

Temat: Jak powoływać się na źródła?

1. Przepisz informację z książki str. 240 - "Nowa wiadomość" (bez przykładów).
2. Napisz w zeszycie:

Przypisy bibliograficzne mogą odsyłać do:
- książki,
-artykułu,
- strony internetowej;

Ważne! W przypisach bardo ważna jest interpunkcja, a jeśli piszesz pracę na komputerze, to nawet rodzaj czcionki ma znaczenie.

Ogólne zasady tworzenia przypisu:

  • książki:

Autor książki (Nazwisko I.), Tytuł książkiMiejsce wydania datastrona.

  • artykułu:
Autor artykułu (Nazwisko I.), Tytuł artykułu rok, "Tytuł czasopisma rok ", nr czasopismastrona.

  • strony internetowej:
Hasło"...........", dokładny adres strony [dostęp: data].


- zwróć uwagę na interpunkcję,
-pisz całe nazwisko i pierwszą literę imienia,
-jeśli książka ma kilku autorów, wymień ich wszystkich po przecinku
-tytuł książki zapisujesz pochylonym drukiem;
-informacje do bibliografii (poza numerem strony) znajdują sie na pierwszej stronie książki;
- przypisy umieszczamy na dole strony, na której znalazł się zamieszczony cytat.


3. Przepisz przykładowe przypisy - str. 240

4. Obejrzyjcie prezentację. Niektóre wiadomości w niej są dodatkowe, ale warto się zapoznać.
https://www.slideshare.net/ewa50/bibliografia-zasady

5. Zadanie do zeszytu:
ćw. 5 str. 240

6. Przepisz definicję 

Bibliografia - spis publikacji na dany temat. Sporządzamy go w porządku alfabetycznym. 


7. Zadanie do zeszytu:
ćw. 6 str. 240

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 20.03.20r.
Dzień dobry.

Mam nadzieję, że utrwaliliście pojęcia literackie.

Dziś trochę refleksyjnie.

Temat: Czym dla mnie jest polskość? (lekcja, temat zapiszcie w zszycie i koniecznie zanotujcie datę).

1. Wykonajcie w zeszytach ćwiczenie: Zanim przeczytasz str. 171 ( może być w formie "słoneczka" - na środku hasło "Polak" i od niego określenia)

2. Przeczytaj tekst "Odkrywanie polskości" str. 171

3. W zeszycie - ćw. 2, 3 str. 173

4. Obejrzyj sondę, co Polacy myślą o sobie samych i porównaj ze swoimi spostrzeżeniami, jakie napisałeś w ćw. 1. Jeśli zgadzasz się z którymiś z nich, a ich nie masz - dopisz je do wykresu.

https://www.youtube.com/watch?v=SWobQaryHk8

4. Zadanie dla chętnych: ćw. 7 str. 173 (proszę wysyłać na maila: kamilla.jel@pracowniasp1.pl).


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Język polski klasa 7c - 19.03.2020r.

Dzień dobry,
dziś kolejny dzień powtórek.

Tym razem rozprawicie się z pojęciami literackim, z których to miał być sprawdzian.

Obowiązkowy materiał znajduje się w dziale  "Ojczyzna" (same pojęcia znajdują się na marginesie przy spisie treści a ich wytłumaczenia przy tekstach z tego działu - trzeba trochę powertować książkę i się z nią zaprzyjaźnić:-))  oraz podsumowanie str. 201

Zróbcie, proszę, krzyżówkę z poleceniami (hasło LITERATURA) a efekty swojej pracy przyślijcie na mój adres : kamilla.jel@pracowniasp1.pl

Pamiętajcie!!!
Polecenia tak formułujcie, żeby wymuszały odpowiedź w mianowniku.


Powodzenia.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Język polski klasa 7c - 17.03.2020r.

Witam Was, mam nadzieję, że dobrze się czujecie i póki co nie tęsknicie za szkołą:-))

Przypominam, że jeżeli coś jest niejasne, to zawsze możecie pisać do mnie na mój adres: kamilla.jel@pracowniasp1.pl

Zachęcam do tego, aby rzetelnie i na bieżąco wykonywać wskazywane przeze mnie zadania, aby jak najlepiej wykorzystać ten trudny czas.

Postaram się nie zarzucić Was ogromem pracy, ale tę którą Wam polecę - wykonujcie. Przy każdym zadaniu zapisujcie datę.

Zatem do sedna:-)

Zadanie na dziś:
Przypomnij sobie zasady cytowania cudzych tekstów - podręcznik str. 238

Poszukaj po dwa aforyzmy dotyczące:
a) młodości
b) szczęścia
c) miłości

Wykorzystując zwroty pomocne przy wprowadzaniu cytatów (podręcznik str. 239) przekształć te wypowiedzi, wplatając w nią cytaty i ich autorów. Zadanie zapisz w zeszycie.
 Powodzenia.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Język polski klasa 7c - 16.03.2020r.

Dzień dobry, moje Słoneczka.

Witam Was wszystkim w pierwszy dniu. Dziś poniedziałek, a więc Wasza ulubiona lekcja gramatyki :-)).
Niestety, w dalszym ciągu musimy popracować nad zdaniami złożonymi.
Proponuję zatem, abyście uważnie obejrzeli dwa filmiki, które pomogą Wam utrwalić wiedzę z tego zakresu materiału.

https://www.youtube.com/watch?v=7qJHM4dXRhY

https://www.youtube.com/watch?v=9uCbqiuwxZs&t=76s

Mam nadzieję, ze po ich obejrzeniu, zrozumiecie różnicę między zdaniem złożonym współrzędnie, a zdaniem złożonym podrzędnie.

Pamiętajcie o jednej ważnej kwestii: przy opisywaniu danego zdania stosujemy całą nazwę, czyli:

Wczoraj obejrzałem ciekawy film i spotkałem się z przyjaciółmi.

Jest to zdanie złożone współrzędnie łączne a nie zdanie łączne.

Wielu z Was stosuje taki właśnie skrót, a to już jest niepoprawna nazwa.

Życzę wytrwałości i powodzenia. powodzenia. Do jutra .

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 20.04.20r.

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 27.05.20r.

Logopedia - rozkład materiału