Zajęcia z wychowawcą klasa 7c - 21.04.20r

Dzień dobry.

Dziś porozmawiamy sobie o grupach społecznych.

Najpierw krótki wykładzik😊

Każdy z nas jest członkiem różnych grup, które są istotnym elementem życia społecznego. Grupę definiuje się, jako zespół ludzi, między którymi wytworzyły się pewne więzi i stosunki społeczne. Biorąc pod uwagę kryterium formalności, wyróżnia się grupy formalne i nieformalne. Grupy formalne charakteryzują się sformalizowanymi stosunkami między członkami grupy. W takiej grupie panują bezosobowe, rzeczowe więzi, a jej członkowie są nastawieni na realizację konkretnych celów. Z kolei grupy nieformalne powstają spontanicznie i służą do zaspokajania potrzeb społecznych oraz psychologicznych. Grupy nieformalne rozwijają się niezależnie od grup formalnych – mogą powstawać wewnątrz lub poza nimi.
Każda klasa szkolna na początku jest grupą formalną: 1a, 1b, 1c. Jednak po jakimś czasie spontanicznie przekształca się w grupę nieformalną – grupę znajomych, przyjaciół, którzy mogą dokonać czegoś razem. W grupie nieformalnej dużo łatwiej jest podjąć się wspólnych działań, niż w grupie formalnej, która ma narzucony cel i sposób działania. Oczywiście sukces wszystkich działań zależy od postawy członków danej grupy.
Każda grupa – niezależnie od jej charakteru – jest zbiorem różnych postaw społecznych – tj. trwałych układów przekonań, emocji, uczuć i zachowań poszczególnych członków grupy w odniesieniu do danego obiektu (np. osoby, przedmiotu, idei, itp.).
Wyróżnić możemy cztery podstawowe postawy społeczne: negatywne – antypracownik i biorca, oraz pozytywne – dawca i inwestor.

Postawy społeczne - sprawdź kim jesteś😊

Antypracownik jest zawsze na „nie”, nic mu się nie podoba, nic mu się chce, narzeka na wszystko i wszystkich dookoła, nie angażuje się w pracę grupy. To też uczeń, któremu nic się nie chce, który się nie uczy. Zawsze krytykuje akcje społeczne podejmowane w szkole i w nic się nie włącza.
Biorca robi tylko tyle ile musi, nic ponadto, kieruje się tylko i wyłącznie własnym egoizmem. To uczeń, który uczy się niechętnie. Nauczy się tylko w momencie gdy musi (bo np. grozi mu zagrożenie). Niechętnie bierze udział w akcjach społecznych. Weźmie udział, jeżeli będzie miał w tym jakiś zysk (np. dodatkowa ocena z jakiegoś przedmiotu).
Dawca chętnie pomaga innym, jednak ma świadomość tego, że pracuje dla innych, solidnie wywiązuje się ze wszystkich swoich obowiązków.  To uczeń, który uczy się rzetelnie, tyle ile trzeba, ale nie wybija się by innym pomagać. Notatki pożyczy, jeżeli się go o to poprosi.
Inwestor – najwięcej daje z siebie, jest chodzącą reklamą swojej grupy i celów jakie jej przyświecają, Jest to osoba najaktywniejsza, chętnie angażująca się w działania. To uczeń, który jest chętny do pomocy i jest optymistą jeżeli chodzi o różne akcje społeczne.
Materiał pochodzi ze strony www.cdw.edu.pl

Jak pewnie się domyślacie, najłatwiej w szkole (i w ogóle w życiu) mają ci, którzy zakwalifikowali się jako inwestorzy. Są to liderzy grup w znacznym stopniu formalnych i nieformalnych. Często nieświadomie wywierają wpływ na innych. Są pewni siebie i jest im łatwiej. Nawet jak jakieś zadanie jest dla nich trudne, nie dają tego po sobie poznać.
Mam dla Was dobrą wiadomość - pewność siebie możemy w znacznym stopniu wypracować lub nauczyć się dobrze udawać😈.

Obejrzyjcie  filmik, który zawiera wiele cennych i łatwych do zastosowania wskazówek. Wykorzystajcie ten czas siedzenia w domu na wyćwiczenie tych umiejętności.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 27.05.20r.

Logopedia - ćwiczenia artykulacyjne - 20.04.20r.